Bjørn Kjos, koncernchef hos Norwegian (Foto: Norwegian)

Norwegian taber 20 millioner kroner om dagen

Norwegian kom ud af første kvartal af 2018 med et driftsunderskud på 2,2 milliarder norske kroner. Det svarer til et dagligt tab på 25 millioner norske kroner.

Årets første kvartal er traditionelt det svageste for flyselskaber på vores breddegrader, da det er præget af lavsæson med lavere efterspørgsel samt omkostninger afledt af vejrliget i Skandinavien.

Første kvartal var ingen undtagelse for Norwegian, selvom resultatet blev noget svagere end sidste år. Selskabet leverede et driftsunderskud på 2,2 milliarder norske kroner, hvilket svarer til 1,7 milliarder danske kroner. Med 89 dage i kvartalet svarer det til et underskud om dagen på 25 millioner norske kroner, eller lige godt 20 millioner danske kroner.

Sammenligner man resultatet med året før, var det en resultatmæssig tilbagegang på 37 procent trods en stigning i passagertallet med 12 procent til samlet 7,5 millioner rejsende i årets tre første måneder.

“I dette kvartal mærker vi særligt effekterne af højere brændstofomkostninger. Vi har fordoblet antallet af nye Dreamlinere sammenlignet med samme periode sidste år. Flyene fyldes godt op, og stadig flere kunder, både i nye og mere etablerede markeder, vælger at flyve med Norwegian. Vores langdistanceoperation er veletableret, hvilket beviser, at de rejsende ønsker at flyve interkontinentalt til lave priser,” siger koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar til regnskabet.

Lille minus på bundlinjen
Trods det store driftsunderskud kan Norwegian alligevel præsentere et lille minus på 46 millioner norske kroner på bundlinjen. Det skyldes, at Norwegian har tilbageført 1,9 milliarder norske kroner på finansielle poster som følge af en ændret værdiansættelsesmetode af flyselskabets aktier i Bank Norwegian (Norwegian Finans Holding).

I løbet af første kvartal gennemførte Norwegian også en rettet emission, hvor de første 450 af samlet 1,3 millioner norske kroner blev indtægtsført.

“Norwegian har været igennem en lang periode med stærk vækst, som vil toppe i andet kvartal i år. Kapitaltilførslen vil styrke konkurrenceevnen og beskytte eksisterende og fremtidige investeringer i et marked præget af høje oliepriser og svingende valutakurser,” udtaler Bjørn Kjos.

Henvendelser i kølvandet på IAG-interesse
IAG´s køb af en aktiepost på 4,6 procent i Norwegian har fået det norske lavprisflyselskabs bestyrelse til at nedsætte en styrekomité og engagere juridiske og finansielle rådgivere, der skal “håndtere relevante henvendelser og varetage alle aktionærers interesser.”

Norwegian skriver endvidere, at der på baggrund af IAG´s udmelding er kommet “flere henvendelser”, hvilket kunne indikere, at andre markedsaktører også kunne være interesseret i at overtage det ombejlede norske lavprisflyselskab.

 

Relaterede artikler:

Norwegian overvejer salg af loyalitetsprogram

Norwegian-underskud i 2017 tredoblet

Millliardunderskud hos Norwegian