Boeing 737-800 fly fra Norwegian.

Norwegian udfaser syv Boeing 737-800 fly

Norwegian vil i løbet af 2016 udfase syv ældre Boeing 737-800 fly fra flåden. Det er dog ikke alderen, der får det norske lavprisflyselskab til at skille sig af med flyene.

Lørdag den 26. januar 2008 kl. 08:33 satte Boeing 737-800 flyet “Edvard Grieg“ med registreringen LN-NOB landingshjulene på banen i Gardermoen-lufthavnen uden for Oslo. Ombord var Norwegians koncernchef Bjørn Kjos, der personligt var med til at hjemflyve Norwegians første Boeing 737-800 fly.

En stolt koncernchef kunne efterfølgende træde ud af flyet efter en flyvetur på ni timer og seks minutter fra Boeing Field, som lufthavnen King County Internatonal syd for Seattle hedder i daglig tale. Leveringen af det første eksemplar af i første omgang 53 nye fly var tilendebragt.

Men blot otte år senere er Norwegian tilsyneladende klar til at skille sig af med de ældste Boeing 737-800 fly. I løbet af 2016 vil i alt syv af de ældste fly af typen blive tilbageleveret til leasinggiverne.Dermed hævder Norwegian at komme ned på en gennemsnitsalder på 3,6 år på selskabets fly.

Leasingaftaler udløber
Det er dog ikke nødvendigvis flyenes alder, der får Norwegian til at tilbagelevere flyene til leasingselskaberne. De første 737-fly i Boeings 800-serie har de samme driftsmæssige præstationer som de nyeste fly fra den amerikanske flyproducent.

Dyre leasingaftaler er en af årsagerne til, at Norwegian vil returnere de ældste 737-fly, som mange andre flyselskaber ville strække sig langt for at få fingrene i. Norwegians danske informationschef Daniel Kirchhoff bekræfter således, at flyene returneres fordi leasingaftalerne udløber.

Hvilke fly, der skal returneres, ønsker Norwegian ikke at oplyse, selvom selskabet selv er gået i markedet med informationen om de syv tilbageleveringer. Norwegian hævder således, at der er forskellige “hensyn“ at tage i forbindelse med den planlagte tilbagelevering af flyene.

I stedet har Norwegian skrevet følgende i en mail til CHECK-IN.dk:

“Med en gennemsnitsalder på blot 3,6 år har vi en af Europas yngste flyflåder – hvis ikke den yngste. Norwegians mål er at have en så topmoderne og effektiv flyflåde som muligt. Nye fly er win-win for passagerer. miljø og selskabets omkostninger, da de giver passagererne en bedre rejseoplevelse, reducerer udslippet samt reducerer selskabets vedligeholdelsesomkostninger,“ lyder det fra Daniel Kirchhoff.

Flådeoversigt Norwegian-koncernen pr. 31. januar 2016

Selskab Antal fly Alder i år
Norwegian Air Shuttle ASA (Norge) 66 3,9
Norwegian Long Haul AS (Norge) B787-8 8 1,9
Norwegian Air International Ltd. (Irland) 26 4,2
Norwegian Air UK Ltd. 1 2,4

Kilde: Airfleets.net

Norwegian-selskaberne får i løbet af 2016 leveret 17 fabriksnye Boeing 737-800 fly samt fire Boeing 787-9 Dreamliners.