Boeing 787-9 Dreamliner. (Foto: Boeing)

Norwegians 787-9 får debut i London

Norwegians otte Boeing 787-8 Dreamliners får snart nye medlemmer i familien. Flyselskabet har dog bestilt 30 eksemplarer af den større Boeing 787-9, og den får debut i London den 27. marts.

Norwegian overraskede det europæiske luftfartsmarked ved i oktober måned at afgive en bestilling på ikke færre end 19 fly af typen Boeing 787-9 Dreamliner.

Denne bestilling skulle lægges oven i de 11 fly af samme type, som det norsk-irske langdistanceselskab allerede har bestilt samt de otte fly af standard-versionen Boeing 787-8, der allerede er i drift.

Dermed kommer Norwegian på sigt til at operere minimum 38 langdistancefly, hvilket er tre gange så mange, som SAS har haft i flåden gennem de senere år.

De store Dreamliners af typen Boeing 787-9 har plads til 344 passagerer mod standard-version 787-8, der er indrettet med 292 sæder hos Norwegian.

London-passagerer får glæde af de nye fly
De skandinaviske rejsegæster skal ikke forvente at komme til at flyve med 787-9´eren lige med det samme. Norwegian har besluttet, at de første tre fly af denne type skal have base i London-Gatwick lufthavnen, hvor efterspørgslen har vist sig at være massiv.

Første flyvning med 787-9´eren i Norwegian-versionen finder sted søndag den 27. marts på rutenummer DY7015 fra Gatwick til New York-JFK.

Frem til 12. maj flyves der fire gange om ugen, og derefter dagligt, når Norwegian modtager det andet eksemplar af den store Dreamliner.

Fra den 28. marts indsættes Boeing 787-9 på ruten fra Gatwick til Los Angeles med to ugentlige afgange, der bliver øget til tre fra 10, maj og fire fra den 2. september.

Fra den 11. maj flyves der en gang ugentligt med 787-9 til Fort Lauderdale, mens Oakland og Boston fra henholdsvis den 1. og den 4. september vil blive betjent to gange ugentligt med det 344-sæder store fly.

Også i Skandinavien
Efterhånden som der leveres flere Dreamliner-fly til Norwegian vil de blive indsat på nye langdistancebaser i byer som Paris, Rom og Barcelona, men Skandinavien kommer ikke til at gå glip af de store fly.

“Vi har bestilt 30 fly af typen Boeing 787-9, og de skal også bruges i væksten på det skandinaviske marked,“ fastslår informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

x

Læs Også

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.