Norwegians piloter splittes op i tre selskaber

Norwegian har besluttet at splitte Norwegian Air Norway op i tre separate pilotselskaber, hvortil piloterne bliver virksomhedsoverdraget. Det kan opfattes som en klar krigserklæring mod de strejkende piloter.

Torsdag den 5. marts ser ud til at blive den mest dramatiske dag i Norwegians historie. Efter at Norwegians ledelse havde givet selskabets skandinaviske piloter organiseret i Norwegian Air Norway (NAN) et ultimatum til kl. 15.00 til at mødes til forhandlinger, valgte Norwegian kl. 15.33 at anmode Oslo Børs om at sætte handelsen med selskabets aktier på pause.

Herefter fulgte kort tid efter en fondsbørsmeddelelse fra Norwegian, hvor det blev klart, at alle piloter ansat i NAN ville blive virksomhedoverdraget til tre separate selskaber, henholdsvis Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

Hermed vil Norwegian forsøge at presse piloterne i hvert land til at indgå en overenskomst med selskabet, der sikrer en større konkurrencedygtighed i markedet.

“Det er Norwegians klare mål, at alle ansatte skal have et job i et Norwegian-selskab i fremtiden. Den pågående strejke sætter alles arbejdspladser i fare, og denne alvorlige situation skal piloterne selv påvirke udfaldet af,“ skriver Norwegian i meddelelsen.

Norwegian: Ingen reel forhandlingsvilje
Ved at maksimere presset på piloterne i de tre skandinaviske lande og dermed sætte en kile ned i fællesskabet, håber Norwegian at kunne nå frem til en løsning, der kan bringe omkostningsniveauet ned.

“Norwegian og piloternes arbejdsgiver NAN har været tydelige omkring, at omkostningsniveauet skal ned, og fleksibiliteten op i de skandinaviske operationer, hvis selskabet skal kunne beholde ligeså mange piloter som i dag. Alternativet er en nedbemanding i Skandinavien.

Norwegian understreger også, at virksomhedsoverdragelsen reducerer risikoen for en konkurs i Norwegian Air Norway, og slår samtidig fast, at selskabet hele tiden har været indstillet på at finde en løsning med pilotforeningen NPU og fagforbundet Parat.

“Ledelsen hverken vil eller kan overlade ledelsen af Norwegian-koncernen til en gruppe ansatte. Frem til fristen kl. 15.00 har der ikke været en reel forhandlingsvilje af spore hos NPU og Parat. Selskabet bløder, og indtil videre har det ramt 100.000 passagerer, da Norwegian er på vej ind i syvende døgn med pilotstrejke,“ hedder Norwegians forsvar for den drastiske handling.

Krigserklæring
Norwegians ledelse understreger, at det er lokale aftaler i Danmark og Sverige, der fremadrettet skal varetager piloternes interesser i disse lande, og ikke NHO og YS/Parat på arbejdstagersiden og NAN/NHO hos arbejdsgiveren. Her understreger Norwegian, at det allerede er danske og svenske regler, der gælder på områder som pension i de respektive lande.

“Norwegian har fået henvendelser fra svenske og danske piloter, som ikke vil risikere sin egen arbejdsplads om følge af den norske pilotforenings ultimatum,“ skriver Norwegian i sin krigserklæring, da piloterne netop har kæmpet for en fælles overenskomst.