Norwegians tyske satsning skal styres fra Danmark

Det bliver Norwegian i Danmark, der skal drive det norske lavprisflyselskabs indtog i Tyskland, der blev annonceret ved et pressemøde i Hamborg i sidste uge.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian har vokseværk. Norden er ikke længere stor nok til at opfylde vækstambitionerne, hvorfor der i stedet må prøves kræfter på de store europæiske markeder.

Indtil videre er det blevet til fire baser i Spanien samt en base i London Gatwick Airport i Storbritannien. Fra vintertrafikprogrammet bevæger Norwegian sig også ind på det tyske marked med nye ruter mellem Spanien og henholdsvis Hamborg, Køln og München.

Her skal Norwegian i konkurrence med aktører som Airberlin, Condor, TUIFly og Lufthansa. I forvejen flyver Norwegian mellem Skandinavien og Berlin, Hamborg, Køln/Bonn og München.

Tyskland styres fra København
Norwegian spæde start i det tyske marked har betydet, at der endnu ikke er grundlag for en separat salgsorganisation. Derfor skal Tyskland dækkes fra Norwegians danske afdeling i København.

Med op imod 50 danske ruter og foreløbigt 11 tyske ruter er der dog en klar forskel i indsatsområdet. Men mulighederne er til gengæld enorme i det tyske marked.

“Tyskland er et gigantisk marked med mange flere mennesker end i Skandianvien. Indenfor en times kørsel fra Køln er der et optageområde på omkring 17 mio. mennesker,“ forklarer Norwegians danske presse-og markedschef Johan Bisgaard Larsen, der også har fået ansvaret for kommunikation og onlinesalg i Tyskland.

Kollegaen Frank Nordbjerg Olesen, der hidtil har været dansk salgschef, skal nu fremover tillige være ansvarlig for salgsindsatsen overfor virksomhedskunder og rejsebureauer i det tyske marked.

“Der er nogle regionale forskelle og andre mekanismer, som man skal være opmærksom på. Eksempelvis er internet-penetrationen lavere i Tyskland end i Norden. Vi baserer dog hele salget på den digitale platform, som vi med succes anvender i de eksisterende markeder, så det gælder i høj grad om at være synlig hos rejsesøgemaskiner og online-rejsebureauer i det tyske marked.“ fastslår Johan Bisgaard Larsen.

Foto: Fra Norwegians pressemøde i Hamborg. CEO Bjørn Kjos, Norwegian (t.v.) og CEO, MichaelEggenschwiler fra Hamburg Airport (t.h.).