Nye Dreamliner-problemer

Myndighederne har pålagt alle operatører af Boeing 787 Dreamlinere at inspicere flyenes nødsendere efter en brand tidligere på måneden.

Norwegian, United, ANA og de øvrige operatører af Boeing 787 Dreamlinere har fået besked på at inspicere flyenes nødsendere. Ordren kommer efter branden i en Dreamliner fra Ethiopian Airlines i London Heathrow lufthavnen fredag den 12. juli.

De britiske luftfartsmyndigheder mener at branden bagerst i flyet, der stod parkeret i et hjørne af lufthavnen, opstod som følge af en kortslutning i flyets nødsender. Briterne mener at Dreamlinere-operatører helt bør at tage ledningerne ud af nødsenderen. Men de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), har indtil videre udsendt et direktiv om at nødsendernes ledninger skal inspiceres. FAA og Boeing arbejder på højtryk for at finde ud af præcis hvad det er operatørerne skal se efter.

Branden i Ethiopian-flyet kommer efter et katastrofalt forår for Boeing og 787-flyet, der var ramt af et mere end tre måneder langt flyveforbud efter en brand i flyets lithium ion-batterier. Boeing har fået udviklet en løsning, hvor batterierne nu er forsvarligt forseglet.

Men problemerne for drømmeflyet ser tilsyneladende ud til at fortsætte. Til 787’erens forsvar skal det dog siges, at det kun er mindre end to år siden flyet blev sat i kommerciel drift og at langt de fleste nye flytype slås med børnesygdomme i starten.