Nyt flyselskab klar til ekspansion i Baltikum

I Litauen er et nyt flyselskab snart klar til at gå på vingerne i et forsøg på at forsyne landets hovedstad, Vilnius, med direkte ruter til europæiske storbyer.

I Vilnius Airport er det gået op og ned med at få etableret direkte ruter til europæiske storbyer. Siden FlyLals konkurs (Litauens hedengangne flag carrier red.) i 2005 er forbindelserne til omverdenen primært gået via andre trafikknudepunkter eller med lavprisselskaberne, som har sat sig solidt på lufthavnen med ruter til primært sekundære lufthavne.

Nu er der imidlertid udsigt til, at et nyt flyselskab, Air Lituanica, vil råde bod på de manglende direkte ruter til storbyerne i Europa. Inden længe vil selskabet starte seks nye ruter fra Vilnius, hvoraf kun én i dag betjenes af en anden operatør.

Air Lituanica blev stiftet den 1. maj, men har været undervejs siden februar 2012. Ifølge selskabets marketingschef, Simonas Bartkus, vil Air Lituanica være klar til at flyve de første ruter den 1. juli, skriver Routes News.

Ingen ruter til Norden
Til at drive de nye ruter har Air Lituanica anskaffet sig to jetfly af typerne Embraer E170 og E175. Planen er at udvide flåden med op til fem fly af samme type i takt med, at rutenettet udvides.

Air Lituanicas første tre ruter skal gå fra Vilnius til Bruxelles, Amsterdam og Berlin. Alle tre ruter er i dag uden service. Ryanair flyver dog fra Bruxelles Charleroi Airport til Vilnius.

På sigt vil ruter til München, Prag og Moskva blive lanceret. Her er der med undtagelse af Moskva også tale om ruter, som ikke beflyves fra den litauiske hovedstad i dag.

Selvom Skandinavien er Litauens største handelspartner, er der i første omgang ikke lagt op til, at Air Lituanica skal flyve dertil. Ifølge Simonas Bartkus er Skandinavien med i selskabets overvejelser, men realiseringen af ruter dertil vil ifølge marketingschefen kræve mindre fly.

København kan miste betydning
Med mange nye direkte ruter får Vilnius Airport styrket sit rutenet ganske betydeligt. Efter FlyLals konkurs mistede Vilnius Airport halvdelen af sine ruter. Siden blev en del af ruterne erstattet af airBaltic, som dog trak sig igen, da lavpriskonkurrencen fra Ryanair og Wizz Air blev for hård.

Formår Air Lituanica at stå fast imod lavprisselskaberne, kan væksten i ruter måske åbne op for, at Vilnius Airport vil blive mindre afhængig af større trafikknudepunkter som Riga og København. Især Københavns Lufthavn spiller i dag en vigtig rolle for rejsende mellem Litauen og det øvrige Europa, hvilket ikke mindst skyldes SAS’ direkte ruter mellem både Vilnius og Palanga ved Østersøen.

Med direkte ruter til blandt andet Amsterdam, Prag og Berlin håber man hos Air Lituanica på, at kunne åbne op for samarbejde med flyselskaber som Air France, airberlin, Czech Airlines og KLM, der i dag ikke er repræsenteret på det litauiske marked.

Ikke ny flag carrier
Litauen har – som det eneste af de tre Baltikum-lande – ikke haft en flag carrier siden FlyLal gik konkurs. Forud for lanceringen af Air Lituanica har rygterne svirret om, hvorvidt selskabet skulle blive ny flag carrier for Litauen, men det er ikke tilfældet.

Målet med Air Lituanica er ifølge Simonas Bartkus ikke at blive til flag carrier for Litauen. Selskabet skal være et regionalt flyselskab, som forbinder Vilnius med Vesteuropa, Skandinavien og Rusland med mindre jetfly på højfrekvente ruter. Air Lituanica går dermed ikke lavprisvejen, men vil udbyde et to-klasses produkt for at tiltrække forretningsrejsende.

Selvom Air Lituanica ikke skal være flag carrier, forhindrer det dog ikkeoffentlige interesser i at deltage i projektet. Udover private investorer og litauiske virksomheder inkluderer ejerkredsen nemlig Vilnius’ bystyre.