Nyt rekordår for Icelandair

Icelandair har siden 2009 næsten fordoblet selskabets passagertal. I 2013 voksede passagertallet med 12 procent og passerede 2,2 millioner.

Siden den islandske økonomi kollapsede i 2008 har det islandske flyselskab Icelandair paradoksalt nok rejst sig som en anden Fugl Fønix fra asken.

Icelandair har siden 2009 udvist en betydelig stabilitet og kan konstant præsentere tocifrede vækstrater. Således også i 2013, hvor passagertallet voksede med 12 procent. Det betød, at slutfacit blev på 2.257.000 passagerer, hvilket er næsten en kvart million mere end året før, hvor der var 2.020.000, der rejste med det islandske flyselskab.

Dermed blev 2013 det bedste år nogensinde i flyselskabets historie. Alene det faktum, at Icelandair fra 2009 til 2013 har øget med omkring 1 mio. passagerer, fortæller noget om succesen.

Væksten ser ud til at fortsætte i 2014, hvor Icelandair kan tilbyde den største fartplan nogensinde med 38 destinationer, hvoraf de 12 er at finde i Nordamerika. I marts måned åbner Icelandair en rute fra Keflavik til Edmonton, og i maj måned vil Vancouver blive en del af Icelandair rutekort.

Skalerbar forretningsmodel
Baggrunden for Icelandairs succes er blandt andet en enhedsflåde af Boeing 757-200 fly. Med kun én flytype i flåden er der færre omkostninger til certificering og vedligeholdelse. I 2014 kommer der endnu et par fly i flåden, så det islandske flyselskab samlet kommer op på 21 enheder.

I første halvdel af 2018 igangsætter Icelandair en flådefornyelse, idet selskabet har bestilt 16 fly af typerne Boeing 737MAX8 og 737MAX9. Herudover er der en option på køb af yderlige otte fly af samme type. Dermed vil Icelandair kunne spare omkring 20 procent på brændstofregningen.

Icelandair har derudover forstået at udnytte Islands beliggenhed midt imellem Europa og Nordamerika til at sikre væksten. Fra basen i Keflavik forbinder man flytrafikken fra det nordlige del af Europa med et omfattende rutenet i Nordamerika. Man har således forstået at skabe sig en niche på basis af sit hub i Keflavik-lufthavnen.

På samme måde som flyselskaberne i Mellemøsten er forretningsmodellen skalerbar. Det handler konstant om at øge kapaciteten på føderuterne ind til trafikknudepunktet på Island og derfra skabe vækst gennem udvidelse af rutenetværket.

Udover Edmonton og Vancouver som nye destinationer i Canada flyver Icelandair også til Toronto og Halifax. I USA hedder destinationerne New York (Newark og J.F. Kennedy), Boston, Washington D.C., Orlando, Minneapolist/St. Paul, Denver, Seattle og Anchorage.