LN-RKP, da flyet blev gjort klar til levering til SAS.

Nyt SAS-langdistancefly på CPH – Stockholm

SAS starter med at bruge sit nye langdistancefly på otte flyvninger mellem København og Stockholm i slutningen af marts inden det sættes i produktion på de lange ruter.

Nu sker det endelig. Mere end ni måneder senere end oprindeligt planlagt modtager SAS i denne måned det Airbus A340-langdistancefly, som selskabet har leaset i en periode på seks år. Og for at tingene er på plads inden flyet skal flyve sin første tur til USA eller Asien, så indsætter SAS flyet med registreringsbogstaverne LN-RKP på en række flyvninger mellem København og Stockholm i en indkøringsfase.

Som planen ser ud nu, så bliver der tale om en morgenrotation fra København til Stockholm og retur den 25. og 26. marts samt en eftermiddagsrotation de samme dage. Altså i alt fire rotationer og otte ben.

”Vi glæder os til at få et ekstra langrutefly ind i driften så vi fortsat kan tilbyde det høje niveau af punktlighed og pålidelighed, som SAS er kendt og anerkendt for. Det er helt normalt først at tage flyet ind på de kortere ruter for at varme op, og så håber vi samtidig, at vi kan overraske nogle rejsende positivt med en lidt ud over det sædvanlige flyrejse, når de bliver sendt af sted i et af vores store fly,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til CHECK-IN.dk.

Tanken med at lease flyet er at gøre SAS’ langruteoperation mere robust og mindre sårbar overfor eksempelvis tekniske nedbrud og hændelser, som betyder, at et eller flere Airbus A340 og A330-langdistancefly må tages ud af drift. Desuden skal flere af selskabets nuværende fly males og have kabinerne udskiftet i den kommende tid. Derfor har selskabet vurderet, at det ville være praktisk med et ekstra fly oveni de nuværende 11 langdistancefly, som SAS har i sin flåde.

Fuld SAS-bemaling
Flyet er 17 år gammelt og har tidligere fløjet for Air Canada og chilenske LAN Chile, men er ejet af Airbus. Og det var en strid mellem LAN Chile og Airbus om hvilken stand flyet skulle tilbageleveres i, der gjorde, at SAS måtte vente med at få flyet. Oprindeligt var det planen at SAS skulle have modtaget det i juni sidste år. Det blev udskudt til oktober. Det var heller ikke muligt at nå.

Men i november sidste år lettede flyet fra lufthavnen i Santiago i Chile, hvor det havde stået parkeret i en længere periode i fuld SAS-bemaling. Nu står det parkeret i Tarbes – Lourdes Pyrenees Lufthavnen i Sydfrankrig, men forventes at ankomme til Københavns Lufthavn i de kommende uger.

Og hvis planen holder, så vil rejsende mellem København og Stockholm kunne opleve flyet den 25. og 26. marts. SAS understreger dog, at det stadig kan nå at ændre sig.

Hvornår og på hvilken interkontinental rute SAS-passagererne første gang får fornøjelsen af flyet lægger ikke fast endnu.

SAS-flyet da det stod parkeret i Santiago i Chile. Foto: Mats Oskarsson / SAS.