LN-RKP, da flyet blev gjort klar til levering til SAS.

SAS’ langdistance-fly først klar til foråret

Leveringen af det Airbus A340-langdistancefly, som SAS skulle have ind i flåden som reservefly, er endnu en gang forsinket. Først til foråret forventes det klar.

Leveringen af et leaset reservefly til SAS’ langdistanceflåde bliver nu yderligere forsinket. Uoverensstemmelser mellem ejeren, Airbus, og den tidligere bruger af flyet, LAN Chile, betyder, at SAS nu først forventer at kunne sætte flyet i drift når fartplanerne for foråret næste år træder i kraft i slutningen af februar. Det er mere end otte måneder efter den oprindelige planlagte levering i juni i år. Det blev dog i juni udskudt til oktober. Og nu viser det sig heller ikke at kunne lade sig gøre.

På mandag, den 14. oktober, skulle det være landet i Københavns Lufthavn og indsat i produktion i slutningen af oktober. Men flyet står fortsat i Santiago i Chile. Og det kommer det tilsyneladende til at gøre et stykke tid endnu.

Airbus og LAN Chile er uenige om en såkaldt klargøringsaftale, der beskriver i hvilken stand flyet skal tilbageleveres når leasingperioden er slut. Flyet er malet og klargjort til SAS-tjeneste og i midten af august blev et såkaldt “acceptance flight“ gennemført. Det er en slags prøveflyvning, hvor den nye kunde accepterer, at flyet er i den forventede stand.

Flyet, der i SAS-regi får registreringsbogstaverne LN-RKP, er af typen Airbus A340-300. En flytype som SAS i dag har syv af. Sammen med fire Airbus A330-fly udgør de SAS’ langdistanceflåde.

Undgå mareridtssommer
Et intensivt trafikprogram samt kabineopgraderinger og malerarbejde på flere fly gjorde, at SAS tilbage i december 2012 besluttede at lease reserveflyet i en 6-årig periode. En leasingperiode, der skulle være startet i juni i år. I første omgang blev leveringen udskudt fra juni til oktober. Det betød, at SAS i den travle sommersæson måtte hyre et Boeing 767-fly fra amerikanske Omni Air til at tage et par ugentlige ture på København – Washington ruten samt stå standby som reservefly.

Sommermånederne er den travleste periode for SAS’ langruter. Og SAS ville for alt i verden undgå en gentagelse af mareridtssommeren 2012, hvor selskabet måtte aflyse langdistanceflyvninger i stort antal på grund af en række uheldige omstændigheder med mindre uheld.Uregelmæssighederne berørte over 40 flyafgange og op imod 10.000 passagerer. Derfor så selskabet sig nødsaget til at tage Omni Air-flyet ind i denne sommer, selvom serviceniveauet var lavere end på SAS’ egne langdistancefly.

LAN Chile-flyets indretning er mere lig SAS’ egne fly og derfor var det da også planen, at flyet skulle være et permanent reservefly, som stod standby hele året rundt og til dels blev en integreret del af SAS-flåden. Billeder fra klargøringen i Chile viste da også, at flyet bliver malet i SAS’ farver. Når flyet en skønne dag ankommer tilSkandinavien og indsættes i SAS-produktionen vil det være med SAS-piloter og -stewardesser.

Hænge sammen med egne fly
SAS vil i vinterfartplanen ikke trække fast på Omni Air, men forsøge at få tingene til at hænge sammen med sin egen flåde af langdistancefly.

Det forsinkede fly har en fortid i Air Canadas farver og kom til verden på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig i 1997. Dermed er flyet fire år ældre end de ældste af SAS’ egne Airbus A340-fly.