SAS Airbus A340-300.

Flymangel tvinger SAS til at skære i fartplanen

SAS må fra 23. august skære ned i trafikprogrammet fra København til New York. Det er flymangel, der tvinger SAS til at skære i fartplanen.

Mangel på langdistancefly tvinger nu SAS til at skære i sommertrafikprogrammet. I forbindelse med lukningen af Bangkok-ruten i sommerhalvåret kunne SAS ellers frigøre kapacitet til at etablere en rute til San Francisco med seks ugentlige afgange samt tilføje fire ugentlige aftenafgange fra København til New York-Newark.

Trafikprogrammet var dog afhængigt af, at SAS fik leveret et Airbus A340-300 reservefly, som allerede den 1. juni skulle have været klar til operation i SAS-flåden. Flyet skulle komme fra sydamerikanske LAN, men en række forviklinger og tekniske forhold har betydet, at reserveflyet først kan være klar til indsættelse i drift fra midten af oktober måned.

Derfor må SAS i sommeren klar sig med de nuværende 11 langdistancefly samt et indlejet Boeing 767-300ER vikarfly fra det amerikanske flyselskab Omni Air International. Det indlejede fly vil være beskæftiget for SAS fra 21. juni til og med den 16. august.

Udbud reduceres med 6.370 flysæder
Den forsinkede levering af A340-flyet får nu som konsekvens, at SAS må aflyse SK901/902 aftenafgangen til New York-Newark hver fredag fra den 23. august til og med den 11. oktober. SAS forventer således, at kunne indsætte det kommende A340-fly i produktion fredag den 18. oktober, der er midt i efterårsferien.

Dermed falder produktionen fra 11 til 10 ugentlige afgange fra København til New York i den såkaldte “skuldersæson“. Reduktionen i fartplanen betyder 6.370 færre udbudte flysæder på ruten..

SAS har tidligere afvist, at det interkontinentale trafikprogram har været for stramt.skruet sammen. Men det er tilsyneladende tilfældet, når SAS er afhængig af indlejede reservefly for at få enderne til at nå sammen.