SAS tvunget til akut at skaffe ekstra langdistancefly

SAS’ flåde af langdistancefly skulle fra juni have været udvidet med et ekstra Airbus A340-fly. Det kommer først til efteråret. Derfor har SAS lejet et Boeing 767-fly, der flyver første gang på fredag.

Sidste sommer havde SAS store kvaler med sine langdistancefly, der løb ind i det ene problem efter det andet. Det betød mange forsinkelser og aflysninger midt i højsæsonen. Og det tvang i sidste ende selskabet til at hyre dyr ekstra kapacitet i form af en Boeing 777-maskine fra Euro Atlantic ind.

For at undgå at komme i samme situation i år, indgik SAS tidligere på året en aftale om at leje et Airbus A340-fly på en flerårig aftale. Flyet har en fortid hos sydamerikanske LAN, men ejes egentlig af Air Canada. SAS-aftalen er dog indgået med Airbus, der køber flyet fra Air Canada.

De tre parter er uenige om vilkårene for SAS-aftalen og overdragelsen af flyet. Det betyder, at de ikke kan overholde aftalen om leveringstidspunkt til SAS. Oprindeligt var det meningen, at SAS skulle have modtaget flyet omkring 1. juni i år. Men nu forventes flyet først at ankomme til København i slutningen af juli. Flyet er allerede nu ved at blive malet i SAS’ farver. Men forude venter også arbejdet med en række tekniske forhold og indretningen af kabinen i SAS-farver inden flyet kan sættes i drift. Derfor forventer SAS nu, at maskinen først kan sættes i drift i oktober i år.

Første flyvning fredag
Dermed står man igen uden reservefly til sommertravlheden. Derfor har SAS valgt at indleje et Boeing 767-300ER fly fra amerikanske Omni Air på en såkaldt ”wet lease”-aftale, hvor Omni Air kun stiller med fly og besætning samt betaler for vedligeholdelse og forsikring af flyet. Brændstof, landingsafgifter, handlingudgifter, catering og lignende betales ved siden af af SAS.

Flyet har normalt 278 sæder i en ren economy class-konfiguration. Men i SAS-regi bliver det indrettet med 24 business class-sæder og 222 sæder på SAS’ nye Go-klasse. Den nye Plus-klasse bliver der således ikke plads til, og flyet vil have langt færre business class-sæder, end man finder på SAS egne fly. Til gengæld er flyet udstyret med store brune lædersæder og på Go-klassen er der kun syv sæder på tværs i en 2-3-2 opstilling mod SAS’ normale 2-4-2 opstilling.

Første flyvning gennemføres på fredag fra København til New York som SK901 og flyet vil frem til 17. august flyve fast på den rute som SK901/902 hver torsdag og fredag. Resten af ugen vil det stå stand-by i Københavns Lufthavn til at blive indsat på primært de kortere langdistanceruter til USA’s østkyst, hvis et af SAS’ egne 11 Airbus-langdistancefly får problemer.

Weekendaflysninger
SAS kunne dog allerede nu godt bruge reserveflyet. Således betød en lækage på en brændstofslange på et af SAS’ Airbus A340-fly i San Francisco, at man i weekenden måtte aflyse to returflyvninger mellem København og San Francisco. SK936 fra San Francisco blev aflyst både lørdag og søndag, mens SK935 fra København blev aflyst søndag og mandag.

SAS oplyste mandag til CHECK-IN.dk, at teknikere og reservedele var ankommet til San Francisco, og at man regnede med at have flyet klar til flyvningen til København mandag aften lokal tid.