Nyt transit-flow skal forenkle transfer i Oslo

I sidste uge startede en forsøgsordning op i Oslo Lufthavn, der har til hensigt, at forenkle processen for passagerer der ankommer fra udlandet og skal videre med indenrigsfly i Norge.

Situationen er nok velkendt for de, der ankommer til Oslo Lufthavn fra udlandet og skal videre med indenrigsfly. Først i baggagehallen for at vente på baggagen. Derefter gennem toldkontrol, inden man skal op til afgangshallen for at levere baggagen igen, for til sidst at gå igennem sikkerhedskontrollen påny.

De norske toldregler kræver, at man selv bærer sin baggage ud gennem tolden ved første ankomststed i Norge. Dette er Oslo Lufthavn i samarbejde med det norske toldvæsen og foreløbigt selskaberne SAS og Norwegian ved at ændre. En forsøgsordning er i gang med et nyt flow for transitpassagerne.

Milano først ude
Forsøgsordningen løber i tre år og kaldes ”Connecting Norway”. Første fase løber frem til december, hvor flyvninger fra Milano med SAS og Norwegian er først ude. Passagerer på disse flyvninger, der skal videre til norske indenrigslufthavne, vil efter ankomst blive ledt hen til et venteområde i transithallen. Her skal de vente til alt transit-bagage er scannet af tolderne, inden de med deres boardingkort kan gå gennem en særskilt toldsluse.

Her skal passagerene på en skærm, bekræfte billede af sin bagage inden de går gennem en toldkontrol hvor de – som ellers i Norge – skal vælge rød eller grøn passage. Tolderne i slusen kan udpege passagerer til spørgsmål eller kontrol. De rejsende i ordningen slipper således for at hente baggage i lufthavnen, samt den ekstra sikkerhedskontrol.

Krav til passagerer og flyselskab
”Nu har vi afprøvet det i fire dage og denne ordning har potentiale til at blive meget god”, siger kontorchef Tor Fredriksen ved Tollvesenet i Norge til CHECK-IN.dk

Tor Fredriksen fortæller, at ordningen stiller krav til såvel passagerer som flyselskab og at det hele skal spille sammen både med teknik og personale. Rejsende med dyr eller våben kan ikke benytte ordningen, da disse er underlagt specielle regler.

”For at kunne få adgang til toldslusen, skal den rejsende have en gennemgående billet til slutdestinationen, og baggage skal være indskrevet hele vejen. Ordningen kræver ligeledes at flyselskaberne sender passagerlister til toldvæsenet og Oslo Lufthavn inden passagerene ankommer”, siger Tor Fredriksen.

I planerne ligger ligeledes, at kunne lægge en paskontrol inden toldslusen, for rejsende som ankommer fra lufthavne uden for Schengen-området.

Potentiale til en million passagerer årligt
Oslo Lufthavn har årligt 24 millioner passagerer. Halvdelen af disse er ankommende passagerer og cirka en million af disse, skal videre til norske indenrigslufthavne på en gennemgående billet. Noget der svarer til ca. 8,3% af de rejsende.

”Vi ønsker at give de rejsende i transit en bedre oplevelse ved ankomst til Oslo Lufthavn, hvilket ligeledes er noget de rejsende i alle brugerundersøgelser efterspørger”, siger pressetalsmand ved Oslo Lufthavn, Lasse Vangstein, til CHECK-IN.dk.

Lasse Vangstein tror, at potentialet på en million passagerer kan stige betragteligt, når ordningen kommer over forsøgs- og evalueringsfasen.

Foreløbigt er kun rejsende fra Milano med i ordningen, men efter evaluering af den første prøveperiode vil flere udenlandske lufthavne komme med på listen. Går alt efter planen vil man i fremtiden kunne tilbyde den forenklede transit til alle passagerer, på alle selskaber samt fra alle lufthavne der har flyforbindelse til Oslo, såfremt der leves op til toldvæsenets krav.

Foto: Connecting Norway blev åbnet af repræsentanter fra Oslo Lufthavn, Toll samt SAS.