Ryanair gjorde sin entré i Rygge i 2009.

Oslo-lufthavn på vej mod lukning

Moss Lufthavn Rygge syd for Oslo kan være på vej imod en lukning. Lufthavnens bestyrelsesformand venter, at lukningen sker ved udgangen af oktober måned næste år.

I denne uge har det norske Storting vedtaget den omstridte flysædeafgift på 80 norske kroner per afrejsende passager fra norske lufthavne. Afgiften skal ifølge lovforslaget træde i kraft den 1. april 2016.

Den kommende afgift ser ud til at kunne koste Moss Lufthavn Rygge livet. Den norske privatejede lufthavn ligger omkring 60 kilometer syd for Oslo, og den primære kunde er Ryanair. Ifølge lufthavnens bestyrelsesformand Svein Hurlen forventer man, at Ryanair forsvinder fra lufthavnen efter vedtagelse af afgiften.

“Hvis afgiften bliver indført, så bliver hele lufthavnen i Rygge afviklet. Vi kan ikke med åbne øjne tabe 100 millioner kroner eller mere om året. Det har vi ikke dækning for,“ siger Svein Hurlen til Moss Dagblad.

Bestyrelsesformanden fremhæver, at der er mindst 70 lufthavne ude i Europa, der ikke har tilsvarende afgifter og som er klar til at tage imod de basefly, som Ryanair har i Rygge.

På spørgsmålet om, hvorvidt lufthavnens bestyrelse eller ledelse allerede har talt med Ryanair om konsekvenserne af afgiften siger bestyrelsesformanden.

“Vi har fået vore beskeder, men hvad Ryanair siger offentligt, må de selv stå inde for.“

Håber på udsættelse
Hos Ryanair ønsker man ikke at kommentere sagen, hvilket kunne tyde på, at lavprisflyselskabet lige nu afventer, hvordan man vil reagere i forhold til den nye afgift.

Nu skal den vedtagne afgift i høring, således at aktørerne i branchen kan få mulighed for at kommentere de praktiske forhold omkring indførelsen af afgiften

Moss Lufthavn Rygge håber, at afgiften kan blive udsat til den 1. november, således at flyselskaberne kan gennemføre det planlagte sommerprogram.

Det er ikke alle, der er ligeså pessimistiske som lufthavnens ledelse. Moss Dagblad har talt med NHH-professor og lufthavnsekspert Frode Steen, der ikke forventer, at Ryanair afvikler trafikken i Norge.

“En flysædeafgift på 80 kroner vil give et negativt udslag for et så ekstremt lavprisflyselskab som Ryanair. Men Ryanair bliver i Norge, så længe de tjener penge. Nu skal de først have regnet på det, før de bestemmer sig,“ siger Frode Steen.

Samtidig med uroen omkring flysædeafgiften peger anonyme branchekilder på, at Ryanair kan være på vej til Oslo Lufthavn i Gardermoen. Strategien er at bevæge sig ind i storlufthavnene, og i Oslo er det muligt at få ruteopstartsrabatter, som efterhånden er blevet udtrappet i Rygge, hvor Ryanair har haft en base siden marts 2010.

500 ansatte vil miste jobbet
Såfremt Ryanair trækker sig fra basen i Rygge, er der udsigt til, at 500 ansatte i lufthavnen vil miste jobbet. De færreste er ansat i lufthavnsselskabet, men er i stedet ansat i de forskellige servicevirksomheder, der driver lufthavnens faciliteter.

Det drejer sig om handlingselskabet Aviator, sikkerhedsvirksomheden Securitas, serverings- og kioskvirksomheden Select Service Partner samt butikkerne drevet af Airport Retail Group. Endelig er der udsigt til, at de ansatte hos biludlejningsselskaberne, parkeringsselskabet Time Park samt rengøringsvirksomheden Metode Renhold kan miste jobbet.

Det private selskab Rygge sivile lufthavn AS blev etableret i 1999 og ejes i dag af Thon Holding (40 %), Orkla Eiendom (40 %) , Østfold Energi (15 %) samt Østfold fylkeskommune (5 %).

Der har allerede været lokale røster fremme om, at omdanne lufthavnen, der sidste år betjente 1,8 mio. flypassagerer, til et shopping-center.