Billeder af evakuerede passagerer med håndbagage vakte furore efter ulykken. Foto: Youtube.

Passagerer i Emirates-ulykke får 46.000 kr.

Emirates Airlines udbetaler en ekstraordinær stor kompensation til hver passager på det fly, som brød i brand under en landing i Dubai i starten af august.

De 282 passagerer, der var ombord på det Emirates-fly, som den 3. august brød i brand under landing i Dubai International Airport, kan se frem til en klækkelig kontant kompensation fra Emirates Airlines.

I løbet af få dage går ikke mindre end 46.673 kroner ind på passagerernes bankkonti. Emirates har nemlig besluttet at udbetale en ekstraordinær stor kompensation.

Flyselskabet er i henhold til international lov kun forpligtiget til at udbetale 1570 dollars, svarende til 10.468 kroner, til hver passager for mistet bagage og ejendele. Emirates har dog besluttet at smide yderligere 430 dollars oveni og udbetale 2000 dollars, svarende til 13.335 kroner, til hver passager som kompensation for den mistede bagage.

Derudover udbetaler selskabet yderligere 5.000 dollars til hver passager – svarende til 33.338 danske kroner. Med 282 ombord koster det Emirates Airlines i alt 13,2 mio. kroner. Et greb i lommen for flyselskabet fra det stenrige olieemirat Dubai.

Højre motor røg af
Flyet med rutenummer EK521 kom fra Trivandrum International Airport i den indiske by Thiruvananthapuram og landede i Dubai kl. 12.45 lokal tid. Video optaget af rejsende i Dubai International Airport viser, at kort før flyet satte hjulene ned på landingsbanen ramte flyets højre motor banen og røg af. Herefter skred det 13 år gamle fly rundt mod venstre og brød i brand.

Ulykken er Emirates Airlines første store ulykke i selskabets knap 31 år lange historie. Ingen Emirates-fly er således tidligere styrtet ned eller brudt i brand i luften eller på jorden. Selskabets indtil nu mest alvorlige hændelser var i forbindelse med to lettende fly i Johannesburg og Melbourne i henholdsvis 2004 og 2009. Begge Airbus A340-fly ramte landingslys for enden af banerne. Flyene kom i luften, men vendte om og foretog sikkerhedslandinger i de lufthavne, som de var lettet fra.

Mangel på respekt
Billeder og video fra ulykken og den efterfølgende evakuering blev publiceret og delt i stor stil på de sociale medier i dagene efter ulykken. Det var man ikke helt tilfreds med hos luftfartsmyndighederne i De Forenede Arabiske Emirater. De sendte derfor beskeder ud på de sociale medier, hvor de i skarpe vendinger opfordrede alle borgere i landet til at stoppe med at misbruge de sociale medier til at dele videoer, nyheder og billeder af flyulykker.

Myndighederne kaldte det uansvarligt og mangel på respekt over for ofrene at dele billeder, nyheder og videoer. Og til sidst satte luftfartsmyndighederne trumf på ved at konstatere, at det er strafbart i henhold til lovgivningen i De Forenede Arabiske Emirater.

Myndighederne undersøger fortsat hvad der forårsagede ulykken.

 

 

Relaterede artikler:

Myndigheder vil straffe omtale af Emirates-ulykke

Første store Emirates-ulykke

x

Læs Også

Emirates øger til Stockholm

Til december øger Emirates antallet af ugentlige afgange mellem Dubai og Stockholm. Til gengæld må Stockholm skyde en hvid pil efter Airbus A380.

A380-fly landede i tre forsøg

Et Airbus A380-800-fly fra Emirates foretog en såkaldt ’go around’ fra 122 meters højde i en afstand af hele 15 kilometer fra landingsbanen i Moskvas Domodedovo-lufthavn.

Emirates tager hul på nyt eventyr i CPH

Emirates er rykket ind i Eventyr Lounge i Københavns Lufthavn, og dermed får passagerer fra British Airways og Norwegian selskab af rejsende til Dubai.

A350 eller Dreamliner til Emirates

Emirates vil inden årets udgang beslutte sig for at supplere flåden med enten Boeing 787 Dreamliner eller Airbus A350.

Emirates klart størst på antal A380-operationer

Emirates indtager en suveræn førsteplads over antallet af operationer med verdens største fly, mens Dubai International Airport er størst på antallet af A380-operationer.

Ny passagerrekord i Dubai

Verdens tredjestørste lufthavn er blevet endnu større i årets første seks måneder.