Passagerer om bord på en Airbus A321 (registrering YL-LCQ) fra Thomas Cook Airlines UK måtte vente tre timer i en stegende kabine. Foto: Bram Steeman

Passagerer fanget i 40 grader varm kabine

Passagerer på en flyvning med Thomas Cook Airlines UK fra Zakynthos måtte vente tre timer i et fly uden aircondition, og det fik flere til at besvime og kaste op.

Tre timer i et fyldt fly, hvor temperaturen nåede 40 grader celsius, blev forleden virkeligheden for over 150 passagerer.

Thomas Cook Airlines UK gjorde klar til flyvning MT1805 i søndags fra den græske ferieø Zakynthos med destination i London Stansted. Flyvningen skulle opereres af SmartLynx med en Airbus A321 med registrering YL-LCQ. Men det skulle blive en rædselsfuld oplevelse for passagererne om bord.

Flyets planlagte afgang var klokken 14 lokal tid fra Zante-lufthavnen, men det nåede aldrig af sted fra den stegende middelhavsø. Passagererne endte i stedet med at opholde sig tre timer i kabinen uden nogen form for aircondition, mens temperaturen udenfor steg til 30 grader celsius.

Inden passagererne overhovedet var gået om bord på flyet, blev det angiveligt forsinket en time på grund af, at der skulle fyldes mere brændstof på. Da alle var gået om bord, lød meldingen, at de skulle vente yderligere tre timer – uden et funktionelt klimaanlæg. Og det blev begyndelsen til et varmemareridt.

40 graders blikdåse
Flere passagerer fik det yderst dårligt i den umenneskelige varme, mens der angiveligt ikke blev udleveret mad eller drikke. En passager ved navn Kerry Louise Shippey skrev en besked på det sociale medie Twitter:

”Ingen har problemer med en forsinkelse – det sker. Men at holde folk i en blikdåse i 40 graders varme, så folk besvimer og kaster op, er at tage tingene lidt for langt, synes I ikke?,” rasede hun.

Flere børn var til stede på flyet, og en af passagererne fik sågar et panikanfald på grund af de uudholdelige temperaturer. Når kabinebesætningen blev spurgt til, hvornår flyet ville afgå, lød beskeden gentagne gange, at det ville ske inden for et par minutter.

Thomas Cook erkender fejl
Flyvningen endte med at blive aflyst, og passagererne blev herefter indkvarteret på hotel. Passagereren Isabella Wright udtrykte dog – ifølge The Independent – ikke begejstring for værelset, som angiveligt var ”snavset og uhygiejnisk”. Hun var desuden selv ved at besvime på flyet på grund af varmen og manglen på mad. En situation, hun omtalte som brud på menneskerettighederne.

Flere passagerer har ytret, at der ikke blev udleveret hverken vådt eller tørt, mens Thomas Cook Airlines har fastholdt det modsatte. En talsmand fra det britiske flyselskab har efterfølgende beklaget situationen over for The Independent.

”Flyvning MT1805 fra Zante til Stansted blev forsinket på grund af et teknisk problem med klimaanlægget om bord. Vi forsøgte at løse problemet, så vi kunne få kunderne af sted så hurtigt som muligt, men vi erkender, at vi skulle have tømt flyet tidligere. Vi er meget kede af det ubehag, vores kunder oplevede,” lød meldingen.

A321-flyet lettede klokken ni morgenen efter, og alle passagerer vil modtage et brev med en undskyldning og detaljer om deres ret til erstatning, fortæller Thomas Cook Airlines.

YouTube-kanalen BIG World har lagt en video ud af de pressede passagerer på flyet. Se den herunder:

Relaterede artikler:

Thomas Cook Airlines i asiatisk samarbejde

Nye uniformer hos Thomas Cook Airlines

Passagerer besvimede i glohed flykabine

Syg flykaptajn besvimede på flytoilettet

Kabinepersonale på Condor-fly besvimede