Et forsinket Ryanair-fly i Krakow Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Passagerer skal lægge penge ud for Ryanair

Selv om Ryanair-flypassagerer betaler et særligt tillæg for at få ret til dækning under EU-forbrugerbeskyttelseslov, så skal man alligevel lægge penge ud for selskabet.

Hver gang en flypassager bestiller en billlet med Ryanair betales der 20 kroner til dækning af selskabets omkostninger ved opfyldelse af EU261/2004 forordningen, der sikrer beskyttelse af passagerernes rettigheder.

Det betyder, at Ryanair årligt får en indtægt på omkring 800 mio. kroner, således at der er midler til udbetaling ved forsinkelser og aflysninger. Ryanair trækker pengene fra passagerernes kreditkort ved bestillingen, men skal der penge tilbage den anden vej, er det en mere besværlig og træg proces.

Hvor mange flyselskaber udleverer måltidskuponer i lufthavnen i forbindelse med forsinkelser, må Ryanair-passagerer i stedet lægge penge ud for selskabet og efterfølgende indsende kvitteringer og bilag til selskabets kundeservice i Dublin. En procedure, der får mange til at opgive på forhånd, så man dermed selv kommer til at afholde omkostninger, som man retsligt har krav på at få dækket af selskabet.

Forsinket Krakow-fly
Med over 1.600 daglige flyvninger kan Ryanair ikke undgå aflysninger og forsinkelser. Ved forsinkelser over to timer vil passagererne automatisk have ret til dækning af omkostninger til mad og drikke, også kaldet “care“, mens en tre timers forsinkelse kan udløse en kompensation på 250 euro.

Tirsdag i sidste uge var Ryanair særligt hårdt plaget af forsinkelser, da et uvejr i de tidlige morgentimer lukkede London Stansted Airport i over halvanden time. Mange Ryanair-fly kommer forbi den britiske lufthavn om morgenen, inden der flyves videre ud i det europæiske rutenet.

Således også morgenflyet fra Billund, der ifølge ruteprogrammet skulle videre til Krakow i det sydlige Polen, når det ankommer fra London. Men en forsinkelse på to timer og 30 minutter skabte en domino-effekt, der medførte, at omkring 160 passagerer måtte spejde langt efter deres fly fra Krakow til Billund.

Information i småbidder
Når der er optræk til forsinkelser, der kan udløse kompensation i henhold til EU261-lovgivningen, er Ryanair tilsyneladende tilbageholdende med på forhånd at bekræfte forsinkelsens varighed. Det irske lavprisflyselskab er angiveligt bange for, at flypassagererne skal forkøbe sig i mad og drikke og efterfølgende videresende regninger til selskabet. Derfor kommer informationer om forsinkelserne i småbidder, selvom aktuelle flyinformationer gør det overvejende sandsynligt, at en 2-timers forsinkelse vil opstå.

I forhold til den aktuelle situation med forsinkelsen af FR8452 fra Krakow til Billund mener Ryanair ikke, at informationer blev tilbageholdt.

“Ryanair forsøger at gøre sit yderste for at viderebringe informationer til vore passagerer, og vores personale gav disse videre, så snart informationerne blev tilgængelige for dem,“ forklarer Michelle Lowe, der er kommunikationschef hos Ryanair.

Udover en vis tilbageholdenhed med informationer, er der således også tilbageholdenhed, hvis der skal udbetales penge i henhold til care-politikken. Her må Ryanair-rejsende selv lægge penge ud, hvis tørst og sult melder sig, mens man venter på flyet. Men gemmer man bilagene, skulle der være gode muligheder for at få penge retur fra det irske lavprisflyselskab.

“Vi vil refundere alle rimelige omkostninger mod kvittering, hvilket omfatter køb af forfriskninger, måltider samt udgifter til eventuelle telefonopkald i henhold til EU261,“ bekræfter Michelle Lowe.

Så kan de enkelte rejsende selv vurdere, om de vil sætte sig til tasterne og sende en anmodning til selskabet om refundering af et par hundrede kroner eller i stedet “forære“ pengene til et flyselskab, der præsenterer milliardoverskud år efter år.