(Foto: Morten Lund Madsen)

Pendlere raser over lukning af indenrigsterminal

Lukningen af indenrigsterminalen i Københavns Lufthavn bliver mødt med stor modstand fra en gruppe af faste indenrigspendlere.

Smilene var store hos Københavns Lufthavn og SAS, da lufthavnen og de flyselskaber, der bruger lufthavnen, tirsdag indgik en ny firårig takstaftale. En aftale, der blandt betyder at Terminal 1 lukkes. Det er den terminal i Københavns Lufthavn, som i dag håndterer indenrigstrafikken. Med egen sikkerhedskontrol i Terminal 1 slipper indenrigspassagererne i dag for at skulle ind gennem lufthavnens centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3.

Men med aftalen vil indenrigs- og udenrigsfly fra 1. april næste år blive parkeret mellem hinanden over hele lufthavnen, og indenrigspassagerer skal benytte den samme sikkerhedskontrol, terminaler og gates som udenrigspassagererne. Noget som vækker jubel hos SAS og Norwegian, da det vil gøre det nemmere at skifte mellem indenrigs- og udenrigsfly, hvis rejsen ikke stopper i København.

Begejstringen deles dog ikke af medlemmerne af pendlerklubben SKAAL. Klubbens 120 medlemmer pendler regelmæssigt med SAS på indenrigsruten mellem Aalborg og København.

”Det er kun de medlemmer, der er i transit i Københavns Lufthavn, som er glade. Alle andre synes ikke det er sjovt,” fortæller Henriette Von Platen, der er formand for SKAAL, til CHECK-IN.dk.

”Fremover vil det tage meget længere tid at komme ind og ud af lufthavnen fordi vi skal blandes med alle mulige andre passagerer og afstandene bliver meget længere. Der er bare mere af alle ting i Terminal 2 og 3,” pointerer Henriette Von Platen.

Allerede tæt på metro
Københavns Lufthavn og SAS har peget på, at indenrigspassagererne fremover får nemmere ved at komme til og fra lufthavnens metrostation, der er placeret i forlængelse af Terminal 3. Men den køber pendlerformanden ikke.

”Vi er allerede tæt på metroen i form af den velfungerende transitbus, som kører hvert kvarter,” siger Henriette Von Platen med reference til den transitbus, som i dag kører hvert 15. minut mellem lufthavnens terminaler og fjerneste parkeringsområder.

”Jeg vil hellere stå af flyet i indenrigsterminalen, hvor jeg kan tage transitbussen, end ved en af de gates, som ligger længere inde mod midten af lufthavnen. For så skal jeg gå over til metroen,” siger Henriette Von Platen.

Hun peger desuden på, at mange pendlere har deres biler holdende i parkeringshusene tæt ved Terminal 1 eller lejer biler. Og her er det langt nemmere at samle nøglerne op ved udlejningsselskabernes skranker i Terminal 1 og gå ud til bilerne lige foran terminalen, end at skulle ned til skrankerne mellem Terminal 2 og 3 og derefter ud i et parkeringshus.

Vigtig kundegruppe
Hos SAS er man opmærksom på utilfredsheden fra pendlernes side.

”Pendlernes velbefindende lægger os meget på sinde, da de er en vigtig kundegruppe for SAS. Nu vil vi gå ned i detailplanlægningen af det her og se hvordan vi kan gøre det mest hensigtsmæssigt for pendlerne,” siger Lars W. Andersen, public affairs-direktør i SAS.

Han peger på, at et flertal af SAS-kunderne støtter ideen om at samle indenrigs- og udenrigstrafikken.

”Vi har spurgt vores kunder. Og et flertal synes, at det er en fordel,” pointerer Lars W. Andersen.

Henriette Von Platen giver dog ikke meget for SAS’ kundeundersøgelse.

”Vi er aldrig blevet spurgt,” siger hun.

Det forstår Lars W. Andersen ikke.

”Det kan ikke passe. For spørgeundersøgelsen er sendt ud til alle vores Eurobonus-medlemmer,” forklarer Lars W. Andersen.