SAS-piloter (Arkivfoto)

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS’ nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

Som CHECK-IN.dk kan fortælle i dag, går Scandinavian Airlines Ireland i luften den 3. december i år med flyvninger mellem London og København. Ved årsskiftet udvides med flyvninger mellem London og Stockholm.

Det irske selskabs fly vil være indregistreret i Irland og baseret i London Heathrow, ligesom piloterne og stewardesserne ombord vil være ansat på britiske løn- og arbejdsvilkår. Dermed vil personalet overtage arbejde, som i dag udføres af SAS-personale organiseret i Danmark, Norge eller Sverige og ansat på skandinaviske vilkår hvad angår løn, pension og lignende.

Der vil dog ikke kun være tale om ruter, som SAS opererer til og fra det irske selskabs base i London Heathrow. Fra den 5. marts næste år vil fly fra Scandinavian Airlines Ireland begynde at flyve indenfor Skandinavien på ruter, som i dag betjenes af SAS selv.

Det vil i første omgang dreje sig om en eftermiddagsrotation mellem Stockholm Arlanda og København. Flyene og besætningerne fra Scandinavian Airlines Ireland betjener altså en rute indenfor Skandinavien, inden de om aftenen vender tilbage til deres base i London. Flyvninger som deres skandinaviske kolleger i dag tager sig af.

Ikke sagt fra start
At SAS agter at anvende det nye datterselskab på intra-skandinaviske ruter, kommer bag på de danske SAS-piloter.

”Det er ikke det, som de har sagt fra start. Det kommer helt bag på mig,” lyder det fra René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, som organiserer hovedparten af de danske SAS-piloter.

Han fortsætter:

”SAS har sagt, at SAS Irland skulle håndtere trafik fra London til Skandinavien. Man har desuden udtrykt, at man måske ville bruge dem til at optimere på andre ruter. Men SAS har ikke specifikt nævnt intra-skandinaviske ruter,” pointerer René Arpe.

Ført dialog med foreninger
Hos SAS forstår man ikke Dansk Pilotforenings forundring over Scandinavian Airlines Ireland’s entre på de intra-skandinaviske ruter. Det irske selskab bliver nemlig betragtet som værende på linje med SAS’ andre faste wetlease-operatører. Og deres gøren og laden er aftalt med de faglige organisationer.

”Vi har en overenskomst der regulerer vores benyttelse af wetlease operatører, herunder SAS Irland. Vi har derfor også ført dialog med vores foreninger om hvilke opgaver SAS Irland skal udføre,” påpeger Mariam Skovfoged, pressechef for SAS i Danmark.

Hun peger desuden på, at når Scandinavian Airlines Ireland overtager betjeningen af hårdt konkurrenceudsatte ruter, såsom ruterne mellem London og Skandinavien, så frigør det SAS-fly til at kunne åbne nye ruter.

”Vi har netop offentliggjort mange nye spændende destinationer, som blandt andet er muligt fordi SAS Irland også er inkluderet i trafikprogrammet,” understreger pressechefen.

 

Relaterede artikler:

SAS Ireland i luften 3. december

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

SAS sætter navn på nye baser

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

 

x

Læs Også

SAS blandt de sikreste flyselskaber i verden

SAS og 19 andre flyselskaber er de sikreste selskaber blandt i alt mere end 400 flyselskaber.

SAS er presset på Berlin-rute

Konkurrencen mellem Købenavn og Berlin er hårdere end nogensinde før, og SAS har ikke mulighed for at flyve mere på grund af manglende tilladelser.

Fritz Schur stopper som SAS-formand

Den danske erhvervsmand Fritz Schur stopper til marts som bestyrelsesformand for SAS.

SAS tilbage i punktligheds-eliten

SAS var i 2017 femtebedst blandt de største internationale flyselskaber til at ankomme til tiden.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.