Repræsentanter for SAS Pilot Group. (Foto: Dansk Piilotforening)

Pilotforhandlinger til foråret

SAS-piloterne vil et år før tiden sætte sig til forhandlingsbordet, og her vil der kun blive indgået aftaler med SAS efter fælles accept fra alle fire pilotforeninger.

Da SAS i efteråret førte separate forhandlinger med de fire skandinaviske pilotforeninger, øjnede man en splittelse, da først svenskerne og sidenhen danskerne valgte at tage imod tilbuddet fra SAS til en ny treårig overenskomst, mens de to norske pilotforeninger var på vej ud i en strejke anført af en genstridig pilotformand, før en aftale blev indgået.

Sidenhen har de fire skandinaviske pilotforeninger indgået en musketered i den fællesskandinaviske SAS Pilot Group med det formål at skabe større gennemslagskraft over for SAS som arbejdsgiver i forbindelse med kommende overenskomstforhandlinger. Således vil der kun blive indgået aftaler, som har fælles accept fra alle fire pilotforeninger.

Og disse forhandlinger ser ud til at komme et år tidligere end planlagt. De skandinaviske pilotforeninger har nemlig benyttet sig af optionen i den eksisterende overenskomst til at opsige aftalen et år før udløb. Dermed skal SAS og piloterne mødes i foråret 2019 til forhandling af K19, som egentligt skulle have været K20.

“Det er vores førsteprioritet, at SAS Pilot Group samles og styrkes for at møde en arbejdsgiver i K19,” skrev bestyrelsen i Dansk Pilotforening (DPF) for et par dage siden til medlemmerne.

Opsigelse har signalværdi
Umiddelbart er der mere signalværdi end reelt indhold i beslutningen fra de skandinaviske piloter. Der er fredspligt i den nuværende overenskomst, der blev indgået i september sidste år, hvor piloterne i samtlige tre skandinaviske lande fik tilbudt samlet 6,5 procent over tre år.

“Det er forholdsvist udramatisk. Det var en option vi havde, og vi har vurderet, at det er bedre med en genforhandling nu (foråret 2019, red.) og ikke senere. SAS har vidst det et godt stykke tid,” siger René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, til CHECK-IN.dk.

Ved de seneste overenskomstforhandlinger blev det aftalt, at parterne i fællesskab skulle arbejde for omkostningseffektiviseringer med fokus på at tilpasse pilotkapaciteten efter de behov og den fleksibilitet, som markedet kræver. 

Men der har tilsyneladende ikke været den tætte dialog, som piloterne ønskede.

”Det har ikke været så intenst, som vi kunne tænke os. Vi har deltaget i et arbejde, og det har indtil videre taget et år med at finde fleksibiltetsløsninger. Men dialogen er ikke afsluttet endnu,” bekræfter pilotformanden.

Bestyrelsesvalg i DPF
Udmeldingen om opsigelsen af overenskomsten kommer samtidig med, at der er valg til bestyrelsen i Dansk Pilotforening. Der er netop udsendt stemmesedler til medlemmerne, og i løbet af de første tre uger af august, skal SAS-piloterne i DPF stemme om, hvem der fremover skal repræsentere dem i bestyrelsen.

Bestyrelsen består i dag af ni medlemmer, hvoraf fire er kaptajner, mens der også er plads til tre er overstyrmænd og to styrmænd. I spidsen for bestyrelsen står René Arpe som formand og Henrik Thyregod som næstformand.

 

Relaterede artikler:

SAS-pilotforening i mudderkastning

SAS indgår aftale med norske piloter

DPF-formand: Vi kan opsige ny aftale efter to år

SAS indgår ny aftale med svenske piloter