Pilotmangel sender flyselskab i knæ

Mangel på piloter har sendt Republic Airways Holdings til tælling, og selskabet har indgivet begæring om kreditorbeskyttelse ifølge den amerikanske chapter 11-lovgivning.

Det værst tænkelige scenarie for et flyselskab er at lade flyene stå på jorden, fordi man ikke råder over piloter til at kunne sætte flyene i produktionen, så der kan tjenes penge ind til ejerne.

Den situation er den amerikanske luftfartskoncern Republic Airways Holdings i Indianapolis havnet i. Koncernen omfatter flyselskaberne Republic Airlines og Shuttle America, der med 250 fly fungerer som underleverandør til American Airlines, Delta Air Lines og United Airlines.

Således måtte Republic Airways den 25. februar anmode skifteretten i New York om at blive beskyttet fra kreditorerne i forbindelse med en kommende omstrukturering.

“Vores begæring er resultatet af tabt omsætning gennem de seneste mange kvartaler som følge af, at vi har sat fly på jorden på grund af pilotmangel i kombination med, at vores forhandlinger med forretningsforbindelser ikke har ført til en umiddelbar løsning inden for en nær tidshorisont,“ sagde koncernchef Bryan Bedford, da anmodningen om beskyttelse under Chapter 11-lovgivningen blev indgivet.

Verdens største Embraer-operatør
Republic Airways har en gæld på 2,97 mia. dollars og bogførte aktiver til en værdi af 3,56 mia. dollars svarende til 24,5 mia. danske kroner.

Det er således ikke nogen miniput-forretning, der er gået i knæ. De to flyselskaber i koncernen gennemfører hver dag flere end 1.000 flyvninger til 105 destinationer i USA, Canada og Caribien.Koncernen er samtidig den største operatør af Embraer-fly i verden med hele 223 eksemplarer i produktion i versioner fra 50 til 99 sæder.

Pilotmangel er i øjeblikket et generelt problem i store dele af verden. Herhjemme har Cimber, SAS og Jet Time også økonomisk mærket konsekvenserne af mangel på pilot-ressourcer igennem det seneste års tid.