Pilot på Ryanair-fly i Billund Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Brug for 95.000 nye piloter i Europa

Med tilgangen af 38.000 nye fly på verdensplan fra 2015 til 2034 forventer flyproducenten Boeing, at der alene i Europa vil blive skabt arbejde til 95.000 nye piloter.

Flyproducenterne udsender løbende bulletiner over den forventede internationale efterspørgsel på nye fly. Amerikanske Boeing Commercial Airplanes vurderer, at der vil blive tilføjet 38.000 nye fly til flyselskabernes globale flåder i løbet af de kommende 20 år.

Det vil samtidig betyde, at behovet for piloter og teknikere vil stige. Fra 2015 til 2013 forventer Boeing, at der på verdensplan vil blive skabt nye jobs til 558.000 civile piloter og 609.000 teknikere.

Det nye skøn fra Boeing er opjusteret med fire procent i forhold til en tilsvarende prognose udarbejdet i 2014 for så vidt angår piloterne. Behovet for teknikere er øget med fem procent i den nye prognose.

I Europa skønnes det, at udviklingen vil skabe beskæftigelse til 95.000 piloter og 101.000 teknikere. Tilsvarende forventes det, at der vil blive 95.000 nye pilotjobs i USA samt plads til 113.000 nye teknikere.

Væksten er størst i Asien
Størst behov for nye piloter findes i Asien og Stillehavsområdet. Her forventes der beskæftigelse til 226.000 nye piloter og 238.000 teknikere, mens det ekspansive Mellemøsten står til at skabe jobs til 60.000 piloter.

Gennemsnitligt vil der på globalt plan blive skabt 28.000 nye pilotjobs hvert år samt 30.000 nye jobs til teknikere og mekanikere.

“For at hjælpe med at imødekomme det stigende behov for piloter, uddannede Boeing sidste år et rekordhøjt antal piloter og teknikere på 17 uddannelsessteder over hele verden. Boeing har investeret i et omfattende udviklingsprogram for piloter for at opkvalificere yngre piloter til at blive piloter hos kommercielle flyselskaber,“ siger direktør Sherry Carbary, Boeing Flight Services, i en pressemeddelelse.

Boeing understreger, at uddannelsen af nye piloter til den kommercielle luftfart ikke alene er en opgave for flyproducenterne. Det kræver aktiv medvirken hos flyselskaber og uddannelsessteder, der alle øger indsatsen for at imødekomme det stigende behov.

Foto: Morten Lund Madsen