Punktlighed hos Icelandair styrtdykkede

Som ventet har SAS og de øvrige nordiske flyselskaber svært ved at holde en høj punktlighed i vintermånederne. Det mærkede især Icelandair i december måned, mens Finnair stik imod alle forventninger bragte sig til tops.

SAS har det meste af 2014 ligget godt til i punktlighedsstatistikken hos FlightStats, der er blevet et anerkendt målesystem inden for luftfartsindustrien. I december måned måtte selskabet dog se sig henvist til en placering som nummer 13 blandt 32 større europæiske flyselskaber, da kun 80,86 procent af samlet 20.489 flyvninger ankom til tiden.

Førstepladsen blev i stedet indtaget af spanske Iberia, der i fire ud af 12 måneder af 2014 noget overraskende har været verdens mest punktlige flyselskab. I vintermånederne er det dog ikke overraskende, at Iberia og andre sydeuropæiske flyselskaber ligger godt til med punktligheden, da vejrforholdene sjældent bringer forsinkelser ind i trafiksystemet.

Iberia havde 91,38 procent rettidige ankomster ud af 13.676 operationer, og efter Iberia indtog græske Aegean Airlines andenpladsen med en punktlighed på 89,25 procent. Det spanske flyselskab Air Europa fik med 87,31 procent en fjerdeplads, mens russiske Aeroflot atter imponerende med en punktlighed på 85,46 procent.

Icelandair i bunden
Tredjepladsen gik noget overraskende til Finnair, der gennemførte 88,04 procent af 7.403 flyvninger til tiden. Flyselskabet er også begunstiget af, at kunne benytte tre hovedbaner i Helsinki Lufthavn, således at vind og vejr sjældent bringer de helt store forstyrrelser ind i billedet.

Et andet nordisk flyselskab er Icelandair, der fløj ud af årets sidste måned af 2014 med katastrofalt lave punktlighedstal. Med en punktlighed på 39,96 procent var det blot to ud af fem flyvninger, der nåede frem til tiden. Den gennemsnitlige forsinkelse var på mere end en time. Dermed havnede Icelandair på en noget beskæmmende sidsteplads blandt de 32 større europæiske flyselskaber.

Så galt gik det dog ikke for Norwegian, der havnede på en plads nummer 20 med 74,40 procent af flyvningerne til tiden. Her var den gennemsnitlige forsinkelse på næsten 45 minutter på 11.865 operationer i opgørelsen.

FlightStats registrerer punktlighed efter ankomst og ikke afgang. En flyvning er rettidig, når flyet ankommer til gate eller standplads inden for 15 minutter i forhold til tidtabellen.