Regionalselskab skal flyve langt for Swiss

Swiss sætter et datterselskab, der i dag står for at operere en række mindre regionaljets, til at operere schweizernes nye Boeing 777-langdistancefly.

Når Swiss næste år modtager de første af i alt seks nye Boeing 777-300ER langdistancefly, så kommer flyene ikke til at blive opereret af Swiss International Air Lines, som er Swiss’ fulde navn, ved siden af selskabets eksisterende flåde af Airbus A330 og Airbus A340 langdistancefly. Det bliver således hellere ikke Swiss’ egne piloter og kabinepersonale, der skal bemande flyene.

Det skal derimod piloter og kabinepersonale fra schweizernes datterselskab Swiss European Air Lines, der i dag står for at operere 18 Avro RJ regionale jetfly på en række feederruter ind til Zürich og Geneve. At de nye langdistancefly med plads til over 300 passagerer placeres hos et datterselskab, der i dag kun opererer kortdistancefly med plads til under 100 passagerer, skyldes, at overenskomsterne er vidt forskellige i de to selskaber.

Lønnen er lavere og arbejdsreglerne mere fleksible hos Swiss European Air Lines. Derfor håber Swiss, at det bliver langt billigere at lade datterselskabet operere flyene. På den måde vil selskabet kunne reducere sine omkostninger ved at drive langrutetrafik.

Som forberedelse til introduktionen af de nye fly har Swiss omdøbt selskabet fra Swiss European Air Lines til Swiss Global Air Lines.

Spredt produktionen ud
Med navneskiftet og placeringen af de nye langdistancefly i datterselskabet følger Swiss i hælene på Lufthansa, som selskabet er i koncern sammen med. Her har man nemlig spredt sin produktion ud på indtil videre fire selskaber; Lufthansa, Germanwings, Eurowings og Lufthansa Cityline. Desuden ejer Lufthansa 50 procent af det tysk-tyrkiske selskab Sun Express. Turkish Airlines ejer den anden halvdel.

Adskillige af Lufthansas mellemdistancefly er blevet flyttet over i Germanwings og Eurowings, hvor overenskomstvilkårene er anderledes. Og til efteråret skal Eurowings og Sun Express danne basis for etableringen af en ny langdistanceoperation. I dag ligger alle langdistanceflyvninger hos Lufthansa selv.

Langdistanceflyvningerne vil blive solgt under Eurowings’ brand, men de syv Airbus A330-200 fly, som det er planen at benytte, skal opereres af Sun Express på det tysk-tyrkiske selskabs driftstilladelse og med selskabets piloter og stewardesser. De tre første fly vil blive baseret i Køln og fra slutningen af i år flyve til Florida, Sydafrika og destinationer i landene omkring Det Indiske Ocean.

Swiss European Air Lines opererer i dag 18 mindre Avro RJ-fly. Fremover skal selskabet også operere store Boeing 777-300ER fly. Derfor omdøbes selskabet til Swiss Global Air Lines.