Ryanair Boeing 737-800 (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair-entré er ikke et mål for Amsterdam

Amsterdam Schiphol-lufthavnen vil hellere være en kvalitetslufthavn med et stærkt netværk end at tiltrække Ryanair.

Det irske lavprisselskab Ryanair har gentagne gange proklameret, at de agter at åbne base i Amsterdams Schiphol-lufthavn i 2015. Normalt ville en lufthavn stå med åbne arme og gøre hvad de kan for at få Ryanair til at føre planerne ud i livet så hurtigt som muligt.

Sådan tænker man dog ikke i Amsterdam Schiphol. Snarere tværtimod.

“Ryanair står ikke på vores ønskeliste. De bidrager ikke til at styrke Hollands konkurrencedygtighed,“ understreger Gerben Broekema, strategirådgiver i Amsterdam Schiphol Airport.

Være ret skadeligt
I Københavns Lufthavn havde man julelys i øjnene, da Ryanair i oktober sidste år annoncerede, at de ville åbne base i lufthavnen og nå op på mindst 1,7 mio. passagerer indenfor kort tid. I Amsterdam er man omvendt ikke så fokuserede på lavprisvækst.

“På kort sigt er vækst fra lavprisselskaberne attraktivt. Men på lang sigt kan det være ret skadeligt, da det kan kannibalisere netværket. Og et stærkt netværk er vigtigere for os end trafikvækst,“ forklarer Gerben Broekema.

Han peger desuden på, at lavprismarkedet hurtigt kan ændre sig.

“Det er er et meget volatilt marked, som kommer og går,“ siger Gerben Broekema og peger på, hvordan Ryanair ofte lukker baser efter nogle år, når de ikke længere kan få opstartsrabatter.

Anstændig kvalitetslufthavn
Schiphol har derfor ingen planer om at bygge en decideret lavprisfinger, sådan som Københavns Lufthavn gjorde i 2010 med CPH GO.

“Vi er en anstændig kvalitetslufthavn. Og Ryanair foretrækker ikke en Amsterdam-agtig lufthavn. De vil nok mere være interesserede i en regional lufthavn,“ pointerer Gerben Broekema.

Foto: Morten Lund Madsen.