Ryanair hilses velkommen i Malmø-Sturup lufthavnen. (Arkivfoto: Swedavia)

Ryanair flyver til 105 primærlufthavne

For første gang nogensinde flyver Ryanair til flere primærlufthavne end sekundære lufthavne, som flyselskabet oprindeligt slog sig an på.

Da Ryanair oprindeligt etablerede sig som et lavprisflyselskab besluttede man sig for at flyve til sekundære lufthavne, hvor taksterne var lavere, således at flybilletterne kunne sælges billigere. Siden 1994, hvor Ryanair modtog de første Boeing 737-fly, har det irske lavprisflyselskab haft en markant overvægt i antallet af sekundære lufthavne på rutekortet.

Sekundære lufthavne er eksempelvis Rygge Moss Lufthavn syd for Oslo i stedet for Oslo-Gardermoen, eller Skavsta Lufthavn nær Nyköping omkring 100 kilometer syd for Stockholm i stedet for Stockholm-Arlanda. Eksemplerne er mange.

Men gennem de senere år har Ryanair samtidig med indførelsen af “Always Getting Better” strategien i højere grad satset på de såkaldt primærlufthavne, hvor der ifølge det irske lavprisflyselskab er et stort vækstpotentiale. Ifølge Ryanair er potentialet blevet større, og lufthavnene mere sultne efter at se Boeing 737-flyene i deres respektive lufthavne.

“Gennem første halvdel af vores finansår har vi observeret en stigende trend med konkurrenter, der lukker baser og ruter, hvor de ikke er i stand til at konkurrere med Ryanairs lavere priser, og vi forventer, at den trend fortsætter, især i markeder som Tyskland, Italien, Spanien og Belgien, hvor omfattende restruktureringer af tabsgivede flyselskaber fortsætter. Den trend inspirerer flere primære lufthavne til at opmuntre Ryanair til vækst, mens de etablerede aktører skærer ned. Skiftet i Ryanairs vækst fra sekundære til primære lufthavn fortsætter, og ved udgangen af 2016 vil Ryanair for første gang operere til flere primære lufthavn end sekundære lufthavne,” lyder det fra Ryanair i den seneste kvartalsrapport.

Halvdelen af Europas 20 største lufthavne
Helt præcist vil Ryanair ved udgangen af 2016 operere til 105 primære lufthavne samt 95 sekundære lufthavne. Selvom Ryanair løbende indtager nye og større lufthavne, er der stadig et stykke vej til at kunne præsentere et rutenetværk, der ligesom easyJet og tildels Norwegian i større grad baserer sig på storlufthavnene.

I sidste uge fik Ryanair taget en betydelig skalp ved at annoncere åbningen af en base i Frankfurt Lufthavn i slutningen af marts næste år. Men kigger man på listen over de 20 største lufthavne i Europa, hvor lufthavnene i Rusland og Tyrkiet også indgår, så mangler det irske lavprisflyselskab stadig nogle stykker på listen.

Således flyves der ikke til hovedlufthavnene i London (Heathrow), Paris (CDG og Orly), München, Istanbul, Antalya, Moskva (Sheremetyevo og Domodedovo) samt Zürich. Dermed er halvdelen af de største lufthavne i Europa stadig udenfor rækkevidde.

Til gengæld sidder Ryanair efterhånden massivt på en lang række mellemstore og primære lufthavne i Europa. Her finder man Bruxelles Lufthavn i Zaventem, Mancester Lufthavn, Milano-Malpensa, Athen, Hamborg, Stuttgart, Nürnberg, Budapest, Prag og mange flere.

Det er dog ikke i alle lufthavne, at Ryanair har rullet sig helt ud. Selskabet har netop åbnet i Oslo-Gardermoen med to ruter til henholdsvis London-Stansted og Vilnius, mens entréen i Amsterdam-Schiphol foreløbigt kun har kastet en enkelt rute til Dublin af sig.

 

Relaterede artikler:

Medie: Ryanair etablerer base i Frankfurt Lufthavn

Ryanair: Base i Amsterdam næste år

Ryanair vil ind i Charles de Gaulle

Ryanair: Vi vil flyve til flere hovedlufthavne

Ryanair udelukker kun tre lufthavne