Ryanair indhenter easyJets vækstforspring

EasyJet har flere gange kunnet bryste sig med at have større passagervækst end rivalen Ryanair. Selvom easyJet stadig er bedre til at fylde sæderne i sine fly, indhenter Ryanair nu vækstdifferencen.

Et tilbageblik over de sidste 12 måneder viser, at den ofte sungne sang om, at easyJet har større vækst end Ryanair, måske synger på sit sidste vers. Omvendt står Ryanair netop nu i den situation, at selskabet ikke har modtaget nye fly siden december sidste år, så den umiddelbare opgørelse af væksten kan hurtigt ændre sig igen.

Sammenlignes passagertallene fra de seneste 12 måneder med de sidste 12 måneder forud for maj sidste år, er easyJets vækst gået ned samtidig med, at Ryanairs vækst er gået op.

EasyJet har haft en vækst på 5,6 procent over det sidste år med en stigning i antallet af rejsende på 3,16 mio. til 60,01 mio. rejsende. I samme periode fra 2011 til 2012 havde selskabet imidlertid en større vækst på hele 7,45 procent. Til sammenligning havde Ryanair i denne periode en vækst på blot 2,35 procent.

Dette har irerne dog fået indhentet nu således, at væksten for de seneste 12 måneder er landet på 4,12 procent med 3.2 mio. flere rejsende, hvilket har bragt Ryanair op på 79,8 mio. rejsende.

EasyJet vækster stadig mest
Ryanairs fremgang er dog ikke nok til, at selskabets vækst overgår easyJets. Differencen er fortsat knapt halvandet procentpoint i easyJets favør i perioden maj 2012 til maj 2013, og faktummet i, at Ryanair ikke i nær fremtid modtager flere fly, kan stagnere væksten hos det irske lavprisselskab.

Irerne må derfor skabe vækst med de 305 fly, som selskabet råder over i dag. En måde at øge antallet af rejsende på er ved at fylde sine fly bedre. En sammenligning af kabinefaktoren viser, at det er easyJet, som er bedst til at fylde sine fly. EasyJet havde i maj måned en belægning på 88,1 procent mod Ryanairs 82 procent.

EasyJet nyder angiveligt fordel af at have to størrelser fly i sin flåde, som gør selskabet bedre i stand til at tilpasse kapaciteten. Imens Ryanair udelukkende flyver med 189-sæders Boeing 737-800-fly, flyver easyJet med både 156-sæders Airbus A319-fly og 180-sæders Airbus A320-fly.

Spørger man hos selskaberne, er de ikke et sekund i tvivl om, hvor årsagen til de stadigt flere og flere rejsende ombord på selskabernes fly skal findes – den skal findes i prisen. På hver sin måde forklarer begge selskaber hver eneste gang, når trafiktallene for en måned eller et år skal offentliggøres, at væksten er kommet takketvære de lave priser, som selskabet tilbyder sine kunder.