Ryanair Boeing 737-800 (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair søger britisk driftstilladelse

Irske Ryanair har ansøgt om en britisk driftstilladelse for at kunne fortsætte sine britiske indenrigsflyvninger efter Storbritanniens farvel til EU.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair har kort før jul ansøgt om at få en britisk driftstilladelse ved siden af sin irske driftstilladelse, som selskabet baserer alle sine europæiske operationer på. Det bekræfter selskabet selv.

Når Ryanair har fundet det nødvendigt at ansøge om en britisk driftstilladelse – i fagsprog kaldet Air Operators Certificate (AOC) – så skyldes det udsigten til at Storbritannien forlader EU. Dermed vil Ryanair ikke længere kunne operere sine britiske indenrigsflyvninger på sin irske driftstilladelse.

Ryanair flyver i dag mellem Londonderry i Nordirland og Glasgow i Skotland samt mellem Londonderry og Liverpool i England. Desuden har selskabet planer om til marts at starte flyvninger fra London Stansted i England til Belfast i Nordirland samt Edinburgh og Glasgow i Skotland.

Både Nordirland, Skotland og England er en del af Storbritannien, som den 1. april næste år formelt forlader EU – det såkaldte brexit.

Overflytter 110 fly
Det er endnu usikkert om der på luftfartsområdet bliver tale om en glidende adskillelse, eller om der bliver tale om en såkaldt ”hard brexit”, hvor Storbritannien med det samme fra 1. april 2019 ikke længere er en del af det europæiske luftfartssamarbejde.

For at være klar til en ”hard brexit” har Ryanair altså nu ansøgt om en britisk driftstilladelse. Det sker få måneder efter at konkurrenten EasyJet har gjort det modsatte. EasyJet baserer nemlig i dag hovedparten af sin operation på en britisk driftstilladelse. For fortsat at kunne flyve mellem destinationer på det europæiske fastland efter Storbritanniens exit fra EU-samarbejdet, så har easyJet allerede nu fået en østrigsk driftstilladelse og er i gang med at overflytte ikke mindre end 110 Airbus-fly fra den britiske til den østrigske driftstilladelse.

Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air har ligesom Ryanair ansøgt om en britisk driftstilladelse, mens det britiske charterflyselskaber Thomas Cook har etableret et selskab på den spanske ø Mallorca og ansøgt om en spansk driftstilladelse. Det skal gøre det nemmere for selskabet at bytte fly med sine søsterselskaber som eksempelvis danske Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Mest presserende issue
Selvom flyselskaberne altså er ved at forberede sig på brexit ved at sikre sig de nødvendige driftstilladelser, så er der stadig et stort udestående når det kommer til konsekvenserne for flytrafikken mellem Storbritannien og de tilbageværende EU-lande. Det handler om trafikaftaler for flytrafikken.

I dag er det ikke et issue, da Storbritannien er en del af EU’s indre Open Skies-marked. Men ligesom EU-landene har multilaterale eller bilaterale luftfartsaftaler med lande som Rusland, Tyrkiet og Marokko, så skal der også etableres lignende aftaler mellem EU-landene og Storbritannien. Bliver der ikke det i godt tid inden 1. april næste år, så kan det i værste fald betyde, at der ikke kan flyves mellem Storbritannien og EU-landene.

Så galt kommer det nok ikke til at gå, men flyselskaberne har lige siden briterne stemte ja til at forlade EU i juni 2016 højlydt gjort opmærksom på, at det var et af de mest presserende issues på den lange liste med ting, der skal udredes og ordnes i forbindelse med gennemførelsen af brexit.

Ryanairs topchef Michael O’Leary har flere gange peget på, at det er nødvendigt at have en luftfartsaftale på plads senest til sommer, da flyselskaberne laver ruteplanlægning et år ud i fremtiden.

 

 

Relaterede artikler:

Brexit-vilkår rammer britisk luftfart hårdt

Ryanair frygter Brexit-kaos

Ryanair: Brexit vil presse priserne

EasyJet flytter 110 fly fra britisk til østrigsk register

Ryanair overvejer at flytte basefly til Europa