Ryanairs flåde består af Boeing 737-800 fly (Foto: Ryanair)

Ryanair styrker organisationen i Skandinavien

Ryanair har hidtil være repræsenteret i Skandinavien af en enmandshær. Nu skal organisationen styrkes, og det irske lavprisflyselskab søger en salg- og marketingchef og yderligere en medarbejder.

Siden midten af 2010 har Elina Hakkarainen været Ryanairs ansigt udadtil i Skandinavien i sin rolle som Sales & Marketing Executive. En rolle som den unge finne snart har bestredet i snart fire år.

Da Elina Hakkarainen tiltrådte i det ekstremt krævende job, afløste hun Erik Elmsäter, der holdt mindre end et års tid. Elina Hakkarainen kom til Ryanair med med en kandidatgrad i økonomi fra universitetet i Vaasa i Finland og kom senest fra en stilling som kommunikation- og uddannelseskoordinator hos Britvic Ireland, som producerer læskedrik.

Det viser blot, at den teoretiske baggrund og praktisk erfaring ikke spiller den store rolle, hvis man blot har, hvad der skal til, for at arbejde i et flyselskab, der er bygget på nogle ret utraditionelle forretningsprincipper.

Inden længe er der således udsigt til, at Elina Hakkarainen får selskab af nogle flere kolleger på hovedkontoret i Dublin, der skal hjælpe med at betjene det skandinaviske marked. Der søges i øjeblikket en salg- og marketingchef til Skandinavien samt en souschef indenfor samme område.

“Som en del af vores nye markedsførings- og kommunikationsstrategi og vort fortsatte mål om at levere fremragende service til vores 81 mio. kunder, vil Ryanair tredoble annoncebudgettet og fordoble antallet af marketingmedarbejdere i løbet af 2014. Vi er i øjeblikket ved at ansætte medarbejdere indenfor salg og marketing sideløbende med IT-specialister og digitale marketing teams,“ fortæller Elina Hakkarainen til CHECK-IN.dk.

Skal kunne lide at rejse
Elina Hakkarainen ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere, hvordan hendes jobfunktion ser ud i den opgraderede organisation.

Det skulle dog være ganske vist, at den nye salg- og marketingchef ikke kommer til at savne udfordringer. Udover at indfri salgsmålene for regionen handler det om at stille op til ugentlige pressemøder, udarbejde planer for salg, markedsføring og presseindsats for nye ruter og baser samt indsamle og bearbejde markedsinformationer.

Herudover er det også en væsentlig del af jobbet, at man afholder møder med lokale turistorganisationer og myndigheder.

Det giver sig selv, at man skal kunne lidt at rejse. Stillingerne har nemlig sit udgangspunkt i hovedkontoret i Dublin, hvorfra man rejser til Skandinavien for at gennemføre sine opgaver.

Ryanair har været etableret i Norden siden 1997. Selskabet har tre baser og flyver til 17 lufthavne med årligt 7 mio. passagerer fordelt på 193 router. I Sverige flyver Ryanair ind til 10 lufthavn, tre i Norge, to i Finland samt to i Danmark, henholdsvis Billund og Aarhus.