Ryanairs 16 år i Danmark

Når Arbejdsretten i dag afsiger dom i sagen mellem LO og Ryanair, så er det kulminationen på 16 år med det irske lavprisselskab i Danmark.

Klokken 14 i eftermiddag vil højesteretsdommer Poul Dahl Jensen tage ordet i Arbejdsretten på Sankt Annæ Plads i København og bekendtgøre hvad retten er kommet frem til i den meget omtalte sag mellem LO og Ryanair. En sag, hvor LO har forlangt, at Ryanair skal tegne overenskomster for de ansatte på det irske lavprisselskabs baser i Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn.

Afgørelsen er den foreløbige kulmination på 16 års bekendtskab mellem det frække irske flyselskab og rejselystne danskere, der helst ikke vil betale for meget for deres flybilletter.

Fagbevægelsen på banen
Det hele startede i 1999 i Aarhus Lufthavn og fra 2000 til 2007 fløj selskabet fra Esbjerg til London Stansted. I 2006 åbnede selskabet sine første ruter til Billund Lufthavn. Der var stadig kun tale om at Ryanair fløj ind til de danske lufthavne fra baser i andre europæiske lande.

I marts 2012 tog det for alvor fart, da selskabet etablerede en egentlig base i Billund Lufthavn med et fly samt piloter og kabinepersonalet stationeret i Vestdanmarks største lufthavn. Det fik fagbevægelsen på banen. For med personale stationeret i Billund burde Ryanair tegne danske overenskomster, mente LO-fagbevægelsen med Flyvebranchens Personale Union (FPU) i spidsen.

FPU arbejdede ihærdigt for at der skulle indledes en konflikt mod Ryanair. De fik de store forbund i LO-familien, 3F, HK og Dansk Metal med på ideen. For da FPU ikke selv organiserede personalet på flyene, så var de afhængige af de fagforbund, som organiserede bagagefolk, check-in personale og mekanikerne på jorden i Billund Lufthavn.

Vendte ryggen til
Sagen var imidlertid den, at Ryanair var blevet en meget stor operatør i Billund Lufthavn. Mere end hver fjerde passager i lufthavnen var en Ryanair-passager. Og hvis en konflikt fik selskabet til at lukke basen i Billund, så frygtede de menige medarbejdere på gulvet, at det ville koste arbejdspladser i lufthavnen. Derfor vendte de ryggen til den konflikt, som mange desuden så som et københavner-projekt. Hvorfor skulle man i Billund være frontsoldater og risikere at miste arbejdet i en kamp, som grundlæggende set var fagbevægelsen centralt og 3F i Kastrups kamp.

Mens fagbevægelsen forgæves raslede med sablerne, så fløj jyderne gladeligt videre med Ryanair. I juli 2014 rundede selskabet syv millioner passagerer til og fra Danmark siden opstarten i Aarhus Lufthavn i 1999. Det var dog småting i forhold til Sverige. Her har selskabet siden sin ankomst til landet i 1997 transporteret næsten 30 millioner passagerer til og fra i alt syv svenske destinationer. Størst er basen i Skavsta-lufthavnen syd for Stockholm.

Mere end 11 år
Ryanair har flere gange de senere år søgt om landingstilladelser i Københavns Lufthavn, for så at fortryde igen. Men på et velbesøgt pressemøde den 29. oktober sidste år på Hotel Hilton i Københavns Lufthavn annoncerede selskabet sin entré i Københavns Lufthavn den 26. marts i år. I første omgang med en base med ét fly, 10 piloter og 20 kabinebesætningsmedlemmer. Men inden for et år var det planen at basen skulle vokse til fire fly, 40 piloter og 80 kabinebesætningsmedlemmer, der skulle beflyve op til 13 ruter.

Annonceringen af den nye base kom efter mange års løs og fast snak frem og tilbage mellem Københavns Lufthavns ruteudviklingsfolk og det irske flyselskab.

”Vi har været i dialog med Ryanair i mere end 11 år. På et tidspunkt var vi dog nødt til at sige til dem meget klart, at de ikke fik de særlige aftaler hos os, som de ofte får i små lufthavne. Og derfor var der ingen grund til at spilde hinandens tid. Derfor har det de senere år mest været dem, der har henvendt sig til os,” forklarede chefen for ruteudvikling i Københavns Lufthavn, Ole Wieth Christensen, i forbindelse med annonceringen til CHECK-IN.dk.

En stribe konfliktvarsler
At det irske lavprisselskab ville komme direkte til løvens hule i Københavns Lufthavn gav fornyet optimisme i fagbevægelsen. For i CPH ville Ryanairs trafik kun komme til at udgøre en lille del af den samlede trafik. Så om de er i Københavns Lufthavn eller ej betyder ikke noget for antallet af handlingmedarbejdere.

I de første måneder af i år kom derfor en stribe konfliktvarsler fra FPU mod Ryanair. Samtidig indkaldte Ryanair den danske verdenspresse til det ene pressemøde efter det andet. Fire i alt blev det til. Her annoncerede selskabet drypvist nye ruter ud af Københavns Lufthavn, mens journalisterne mest var interesseret i overenskomster og Ryanairs holdning til den danske model.

Ryanair ønskede ikke at tegne overenskomst med FPU. Det gjorde selskabet blandt andet klart på et møde mellem parterne i London. Derfor gik FPU assisteret af LO til Arbejdsretten.

Dukkede uanmeldt op
Da først sagen startede i Arbejdsretten døde Ryanairs lyst til at holde pressemøder ud. For selv når selskabet kun indkaldte udvalgte rejsejournalister for at kunne tale om luftfart og flyruter, så dukkede andre journalister og medier uanmeldt op for igen at tale om overenskomster og danske modeller.

Efter tre indledende møder i Arbejdsretten, hvor parterne primært udvekslede papirer med deres argumenter og svar på modpartens argumenter, så var der den 15. juni indkaldt til et egentligt retsmøde med vidneafhøringer og procedure. Ni og en halv time tog den lange såkaldte hovedforhandling. Klokken 23.58 afsluttede højesteretsdommer Poul Dahl Jensen med at meddele, at Arbejdsretten ville træffe en afgørelse”så hurtigt som muligt og forsvarligt.”

Det er så i dag klokken 14.00 at det sker. Hvis Arbejdsretten kender fagbevægelsens konfliktvarsler lovlige, så vil Ryanairs operation kunne blive blokeret fra midnat natten mellem mandag og tirsdag i næste uge.

God belægning
Hvordan det næste kapitel i fortællingen om Ryanair og Danmark kommer til at lyde, vil tiden vise. De første måneders passagertal for Ryanairs ruter fra Københavns Lufthavn viser, at selskabet på trods af den megen negative medieomtale har rigtig god belægning på sine fly.

Ryanairs topchef, Michael O’Leary, gav tirsdag overfor Berlingske udtryk for, at Ryanair agter at fortsætte med at flyve til og fra Danmark. Det bliver bare fra baser i andre lande.

Ryanair-personale fejrer åbningen af selskabets base i Billund Lufthavn i 2012.