Michael O'Leary. Foto: Ryanair.

Ryanairs O’Leary med ny Brexit-advarsel

En ny advarsel om den negative effekt, det britiske Brexit vil få på den europæiske flytrafik er blevet leveret af Ryanairs chef, Michael O’Leary.

For at kunne holde sit flyselskab i luften, fastslår O’Leary, at han skal kunne dokumentere over for EUs luftfartsmyndigheder, at størstedelen af aktierne i Ryanair ejes af EU-borgere.

Lige nu er 56 procent af aktionærerne fra EU, men af dem er ca. 20 procent fra Storbritannien. Uden særlige aftaler vil Brexit betyde, at Ryanair ikke længere er et EU-ejet flyselskab, og derfor ikke kan flyve frit inden for EUs grænser.

Han er i fuld gang men at undersøge, hvilke muligheder, der er for at få ikke-EU aktionærer til at sælge deres aktier til investorer inden for EUs grænser, forklarer han til Sunday Times.

Europas største flyselskab har allerede regler, der fastslår, at alle aktionærer uden for EU, kun kan sælge deres aktier til investorer i EU. Flyselskaber har ret til at indføre sådanne restriktioner for at kunne fastholde deres rettigheder til at flyve under de internationale traktater, som er afhængige af flyselskabets legale nationalitet.

Tvangssalg af aktier
Hvis Michael O’Leary ikke kan overtale investorerne til at handle aktierne, vil han tvinge dem til at sælge: “Hvis man ikke sælger, vil vi sælge aktierne på deres vegne og refundere salgssummen”, har han tidligere sagt.

Det irske lavprisselskab har søgt om britisk AOC for fortsat at kunne drive sine indenrigsflyvninger i Storbritannien.

Michael O’Leary erkender, at reglerne om hovedsageligt at skulle være EU-ejet er ’en udfordring’ og han beskylder IAGs CEO Willie Walsh for ’at dukke sig’ og ikke komme ind i kampen for at sikre en positiv ordning i forbindelse med Brexit eller sikre sig EU-ejerskab af aktierne i IAG, som O’Leary mener fortsat er britiske hænder. I sin yderste konsekvens mener O’Leary, at det kan tvinge IAG til at sælge Aer Lingus og Iberia.

IAG afviser at oplyse, hvilken procentdel af koncernens aktier, der er på EU-hænder.

Open Skies er for EU-ejede fly
Lavprisselskaber som Ryanair og easyJet er blomstret i Europas liberaliserede luftrum siden dereguleringen i 1990’erne og selskaber som for eksempel British Airways lever desuden højt på open skies aftalerne  mellem USA og EU – som omfatter flyselskaber, hvis legale ejerskab ligger i EU.

O’Leary påstår også, at den britiske transportminister Chris Grayling ’overhovedet ikke har nogen plan for udviklingen’. Ministeren har sagt, at det er usandsynligt, at fly skulle blive grounded.

Britiske easyJet har gjort en del for at sikre sig mod et negativt resultat af Brexit ved at ændre sit tilhørsforhold med etablering af et østrigsk ejerselskab, hvilket skulle sikre selskabet rettigheder i både EU og Storbritannien efter Brexit.

Relaterede artikler:

Ryanair søger britisk driftstilladelse

Ryanair indfører Brexit-klausul på solgte billetter

Ryanair indklager Polen for EU

x

Læs Også

Hård norsk klimapolitik trods lavere CO2-udledning

Norge fører en knaldhård klimpolitik over for luftfarten, selv om landets CO2-udledning fra luftfarten er faldet gennem de seneste år.

Ryanair åbner 14 ruter til Jordan

Europas største lavprisselskab er klar med sine første flyvninger til Jordan. Det bliver til 14 ruter i alt til Amman og Aqaba, som selskabets entre i Mellemøsten.

Ryanair indfører Brexit-klausul på solgte billetter

Usikkerhed omkring britisk luftfarts fremtid får Ryanair til at indsætte en særlig klausul i betingelserne for sine 2019-billetter.

FPU: Stadig langt til overenskomstforhandlinger med Ryanair

Aftalen mellem Ryanair og selskabets britiske piloter er ikke en egentlig overenskomst. Sådan en kan være svær at få i hus, pointerer dansk fagforening.

Ryanair indgår aftale med fagforening

Efter mange års indædt modstand mod fagforeninger har Ryanair i dag indgået en aftale med en fagforening for selskabets britiske piloter.

Lauda overtager NIKI for næsen af IAG

Niki Lauda vinder anden budrunde og aftager dermed flyselskabet NIKI, som han har grundlagt, selv om luftfartskoncernen IAG ellers i første omgang havde sikret sig det østrigske selskab.