Boeing 737 MAX flyprogram. (Foto: Boeing Commercial Airplanes)

Så meget koster et nyt passagerfly

Nye passagerfly fra Airbus og Boeing kan koste fra 530 mio. til over tre mia. kroner stykket. Så der er noget for enhver pengepung og ethvert behov.

Der skal dybe lommer til, hvis man vil begå sig i luftfartsbranchen og anskaffe sig fabriksnye fly ved køb fremfor leasing. Der vidner de nye priser fra verdens to førende flyproducenter om.

Priserne er blevet reguleret med virkning fra den 1. januar, og hos Airbus har man i lighed med sidste år indkalkuleret en lille prisstigning. I år er stigningen blevet på en procent på tværs af hele produktlinjen. Hos Boeing Commercial Airplanes er der også kommet en lille prisjustering, men til gengæld var der ingen prisstigninger i 2016.

Hos Airbus forklarer man, at prisstigningerne er foretaget med udgangspunkt i de reguleringer, som underleverandørerne har besluttet i forhold til materialer, der skal anvendes i produktionen.

“Vores nye 2017-priser bekræfter værdien af Airbus´ moderne, omfattende og brændstofeffektive flyprogram. Prisforhøjelserne afspejler også vores kunders tilfredshed med den vindende kombination af præstationer, driftsøkonomi og passageroplevelse,” siger John Leahy, der er koncerndriftsdirektør for Airbus Commercial Aircraft.

Prisliste Airbus Commercial Aircraft og Boeing Commercial Airlines
(1. januar 2017)

Airbus Pris MDKK (MUSD) Boeing Pris MDKK (MUSD)
A318 531,3 (75,9) 737-700 564,2 (80,6)
A319  633,5 (90,5) 737-800  672,0 (96,0)
A320  693,0 (99,0) 737-900ER 713,3 (101,9)
A321  812,0 (116,0) 737 MAX 7  631,4 (90,2)
A319neo 696,5 (99,5) 737 MAX 8  770,0 (110,0)
A320neo  758,8 (108,4) 737 MAX 200  790,3 (112,9)
A321neo  889,0 (127,0) 737 MAX 9 816,2 (116,6)
A330-200  1.636,6 (233,8) 747-8  2.649,5 (378,5)
A330-800neo 1.782,6 (254,8) 767-300ER  1.379,7 (197,1)
A330-300 1.813,0 (259,0) 777-200ER 1.941,1 (277,3)
A330-900 neo 2.034,2 (290,6) 777-300ER  2.377,2 (339,6)
A350-800  1.925,7 (275,1) 777-8 2.597,0 (371,0)
A350-900  2.179,1 (311,3) 787-8 1.572,2 (224,6)
A350-1000 2.477,3 (359,3) 787-9  1.852,2 (264,6)
A380-800 3.058,3 (436,9) 787-10 .2.142,0 (306,0)

 

Største fly er svære at sælge
Ser man nærmere på prislisten, er billige fly hos Airbus A318´eren, der kan erhverves for en pris af 75,9 mio. dollars, hvilket svarer til 530 mio. kroner. Hos Boeing er det 737-700 modellen, der er billigst. Her skal der spares 80,6 mio. dollars sammen, eller hvad der omregnet er 563 mio. danske kroner.

Går man i den modsatte ende af skalaen er Airbus A380-800 megajumboen ikke overraskende det dyreste køb med et prisskilt på 436,9 mio. dollars, hvilket er 3.052 mio. kroner. Hos Boeing er det 747-8, der er flagskibet og dyreste fly i produktprogrammet. Prisen er 378,5 mio. dollar – eller 2.644 mio. kroner. Begge flytyper har de to flyproducenter vanskeligt ved at afsætte, da efterspørgslen i markedet er gået i stå. I stedet har flyselskaberne kastet kærligheden på A350-programmet fra Airbus og 787 Dreamlinere fra Boeing, der hos begge producenter findes i tre varianter.

De bedst sælgende fly har hidtil været A320 fra Airbus og 737-800 fra Boeing. De afløses i de kommende år af A320neo og 737 MAX, der begge har forbedrede præstationer med nyudviklede motorer.

Store rabatter
Generelt set ligger Boeing en smule under Airbus i prissætningen, selvom det ikke er muligt direkte at sammenligne de to flyproducenters produkter. Selvom den europæiske flyproducent prismæssigt ligger en smule over Boeing, så er det Airbus-fly, der sælger bedst i øjeblikket. I 2016 hentede Airbus ordrer på 731 fly mod 668 nettoordrer hos Boeing.

Selvom priserne på fabriksnye fly kan virke relativt høje, er det værd at bemærke, at der er tale om listepriser. Det betyder, at der er store rabatter at hente, hvis der bliver købt mange fly i én samlet ordre.

Det blev for nylig bekræftet af Iran Air, der i 2016 har købt stort ind hos flyproducenterne.

“Boeing har annonceret, at kontrakten med Iran Air har en værdi på 16,6 milliarder dollars. Men når man ser på størrelsen af vores ordre og de muligheder det giver, har købskontrakten på 80 Boeing-fly en værdi på omkring det halve af det beløb,” sagde Irans vicetransportminister Ashgar Fakhrieh-Kashan i december, da den endelig handel mellem de to parter blev afsluttet.

 

Relaterede artikler:

Airbus vandt over Boeing

Boeing følger i Airbus’ fodspor i Iran

Russisk superfly skal konkurrere med Airbus og Boeing

Airbus og Boeings duopol kan få en ende

Bombardier vil udfordre Boeing og Airbus