Airbus A319-100 (OY-KBP) fra SAS. (Foto: RHL Images | Creative Commons 2.0)

SAS blandt de sikreste flyselskaber i verden

SAS og 19 andre flyselskaber er de sikreste selskaber blandt i alt mere end 400 flyselskaber.

SAS er et af de 20 sikreste flyselskaber. Sådan lyder vurderingen fra AirlineRatings.com, der monitorer mere end 400 flyselskaber verden over.

Når AirlineRatings.com vurderer de mange selskaber op mod hinanden, så kigger de blandt andet på hvor mange alvorlige hændelser selskaberne har haft og hvor mange alvorlige ulykker de har haft samt hvordan de bliver kontrolleret af myndighederne og hvilke certificeringer de har.

Højeste prioritet
Hos SAS er man ikke overraskende ret glade for kåringen.

”Vi er virkelig tilfredse og stolte over, at vi igen i år er med i top 20 over mest sikre flyselskaber i hele verden. Sikkerhed er vores højeste prioritet i SAS,” understreger pressechef i SAS, Mariam Skovfoged, og fortsætter:

”Det er en meget omfattende undersøgelse, som har været forud for denne måling. Den tager både hensyn til forhold som aktivt fokus på sikkerhed og rapporter fra myndigheder og tilsyn. Derfor er det en stor anerkendelse for vores arbejde og for alle vores kollegaer at blive kåret som et af de mest sikre flyselskaber i verden – og især på et marked med så mange aktører.”

Forrest i feltet
De 19 andre selskaber, som også er kåret som de sikreste, er Air New Zealand, Alaska Airlines, All Nippon Airways, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Hawaiian Airlines, Japan Airlines, KLM, Lufthansa, Qantas, Royal Jordanian Airlines, Singapore Airlines, Swiss, Virgin Atlantic og Virgin Australia.

Ifølge AirlineRatings.com’s chefredaktør, Geoffrey Thomas, så skiller de 20 sikreste selskaber sig ud i industrien og er forrest i feltet med hensyn til sikkerhed, innovation og introduktionen af nye fly.

Har ikke certificering
AirlineRatings.com har lavet en særskilt opgørelse over de sikreste lavprisselskaber og fundet frem til at de 10 sikreste lavprisselskaber er Aer Lingus, Flybe, Frontier, HK Express, Jetblue, Jetstar Australia, Thomas Cook, Virgin America, Vueling og Westjet.

Når Norwegian ikke formår at komme ind i den generelle top20 eller top10 for lavprisselskaberne, så kan det undre, når nu selskabet har en meget flåde af yngre Boeing 737-800 og Boeing 787 Dreamliner-fly og løbende får leveret helt nye Boeing 737 MAX-8 og Boeing 787-fly. Men det hænger sandsynligvis sammen med at selskabet ikke har den internationale luftfartsorganisation IATA’s særlige sikkerhedscertificering IOSA – som er et krav for at kunne komme i top20 hos AirlineRatings.com.

 

 

Relaterede artikler:

Verdens sikreste kommercielle jetfly

SAS blandt de 20 sikreste flyselskaber

Fejl bag katastrofe-meddelelse fra Norwegian

Norwegian fravælger IOSA og går solo

Stigning i antallet af dræbte i flyulykker

Milano-ulykke trækker SAS ned

 

x

Læs Også

Udfordringer med Norwegian i easyJet-platform

It-problemer spænder på femte måned ben for Norwegian og easyJets feeder-samarbejde.

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Mulig bombe under Norwegian-regnskab

Finanstilsynet i Norge er ikke enig i, at Norwegian kan opskrive værdien af aktierne i Bank Norwegian, og derfor kan regnskabet være næsten to milliarder norske kroner ringere.

Millliardunderskud hos Norwegian

Mens mange flyselskaber rapporterer om rekordoverskud i 2017, må Norwegian præsentere et driftsunderskud på to milliarder norske kroner.

Flere ruteflyvninger fra København til Cypern

Bortset fra et par uger i højsommeren har det været småt med direkte flyvninger fra Danmark til solbeskinnede Cypern.