Boeing 737-800 fra Norwegian.

Norwegian fravælger IOSA og går solo

Norwegian ser ingen grund til at få IATA’s blå stempel af selskabets interne procedurer.

Sagen om Forsvarets brug af det litauiske flyselskab Small Planet Airlines til flyvningerne med danske soldater mellem Danmark og Afghanistan har sat fokus på den såkaldte IOSA-certificering, der er et frivilligt blåt stempel af et luftfartsselskabs interne procedurer. Et blåt stempel, som Small Planet Airlines ikke har.

Danske såvel som internationale wet-lease operatører har tidligere over for CHECK-IN.dk peget på, at en IOSA-certificering er et ”must”, når man skal operere for andre flyselskaber sådan som Cimber A/S gør det for SAS og som portugisiske Hifly fra slutningen af maj skal gøre det for Norwegian, når den portugisiske wet-lease specialist med to ældre Airbus A340-fly skal opstarte Norwegians langdistanceflyvninger indtil nordmændene får deres nye Boeing 787 Dreamliner-fly.

Men hos Norwegian selv ser man ikke den store grund til at lade sig underkaste en IOSA-certificering.

Norwegians fremmeste prioritet er flysikkerhed og vi indfører nu et nyt ”Safety Management System”, som bliver et krav fra myndighederne. Vi har foreløbig besluttet ikke at blive IOSA-certificeret, siger informationschef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Han ønsker ikke at uddybe, hvorfor Norwegian har truffet det valg.

Forbedre kontinentets flysikkerhed
I Afrika har Den Afrikanske Union, der tæller alle afrikanske lande på nær ét, vedtaget, at IOSA-certificering skal være et krav til alle luftfartsselskaber i 2015. Det skal være med til at forbedre kontinentets flysikkerhed, som er langt bagefter resten af verden.

64 procent af alle passagerflyvninger i verden gennemføres af flyselskaber, som er certificeret efter den internationale luftfartsorganisation IATA’s IOSA-standard.

IOSA-standarden er et frivilligt kvalitetsstempel, der er udviklet af IATA. Luftfartsselskaber, der vil være medlemmer af IATA, skal være IOSA-certificerede. Alle over 240 IATA-medlemmer er derfor IOSA-certificerede. Men det er de ikke enlige om. Også mere end 140 luftfartsselskaber, som ikke er IATA-medlemmer, er IOSA-certificerede.