Højere krav i Afrika end for danske soldaterflyvninger

Alle afrikanske luftfartsselskaber skal være IOSA-certificerede i 2015 for at forbedre flysikkerheden. I forbindelse med sagen om danske soldaterflyvninger har Forsvaret ellers slået fast, at IOSA er irrelevant og ikke handler om flysikkerhed.

Den internationale sammenslutning af luftfartsselskaber, IATA, har sammen med Den Afrikanske Union lavet en plan for hvordan flysikkerheden i Afrika bliver forbedret. Kontinentet ligger år efter år langt bagefter den øvrige verden når det kommer til flysikkerhed.

Og omdrejningspunktet i det arbejde er IATA’s såkaldte IOSA-certificering (IATA Operational Safety Audit), der er en frivillig certificering af et luftfartsselskabs interne procedurer.

På Den Afrikanske Unions møde i januar i år vedtog unionen en plan, der skal forbedre flysikkerheden markant. Planen indebærer blandt andet, at alle luftfartsselskaber, der er registreret i unionen, senest i 2015 skal være IOSA-certificerede. Den Afrikanske Union tæller alle afrikanske lande undtagen Marokko og tre lande, der er midlertidigt suspenderet på grund af uroligheder i landene.

”Det bliver ikke nemt. Men vi ved at det er muligt. IOSA-certificerede luftfartsselskaber havde eksempelvis ingen ulykker med vestlige fly i 2012. Og selv når vi kigger på alle flytyper, så var de afrikanske IOSA-selskaber på linje med det globale gennemsnit. Det er derfor, at et af nøgleelementerne i planen for at forbedre den afrikanske flysikkerhed er IOSA,” siger IATA’s generalsekretær, Tony Tyler.

Drejer sig ikke om flysikkerhed
IOSA-certificering har også været et varmt emne i forbindelse med at det danske Forsvar fra 1. april har hyret det litauiske luftfartsselskab Small Planet Airlines til at flyve danske soldater frem og tilbage mellem Danmark og Afghanistan.

Mens IOSA-certificeringen skal være med til at højne sikkerhedsniveauet blandt afrikanske luftfartsselskaber, så har certificeringen ifølge Forsvaret slet ikke noget med flysikkerhed at gøre. Og derfor er det ikke et problem, at Small Planet Airlines ikke er IOSA-certificeret.

”IOSA-certificering drejer sig ikke om flysikkerhed, men gør det blandt andet nemmere for flyselskaber at samarbejde,” slog Forsvarskommandoen i sidste uge fast i en udtalelse i forbindelse med at Forsvaret havde undersøgt forholdene hos Small Planet Airlines.

Undersøgelsen førte til, at Small Planet fik grønt lys til at flyve med danske soldater.

Globale standarder
Statistik fra IATA viser, at ingen af de mere end 380 flyselskaber, som er IOSA-certificerede, oplevede alvorlige ulykker med vestlige fly i 2012. Med alvorlige ulykker forstår IATA ulykker, hvor flyet efterfølgende skrottes og ikke kommer på vingerne igen. De over 380 selskaber står for mere end 64 procent af alle flyvninger i verden.

”Det der gør vores industri så sikker, er forpligtelsen fra alle på alle niveauer til at gøre hver eneste flyvning så sikker som mulig. Guideline for disse bestræbelser er globale standarder som IOSA og IATA Safety Audit for Ground Operations (ISAGO),” fastslår Tony Tyler, generalsekretær i IATA.