SAS: Danmark risikerer at miste fly

Indregistrering af et fly i Danmark kan koste op mod 1 mio. kroner mod 15.000 kroner i Norge, hvor flyejere er bedre beskyttet ved konkurs. Vi risikerer at miste fly på dansk register, advarer SAS, der registrerer stadig flere fly i Norge.

Der er kolossal stor økonomisk forskel på om registreringsbogstaverne starter med OY-, SE- eller LN-, når SAS modtager nye og brugte fly til deres flåde, som afløsere for MD-80 flyene eller som supplement til den eksisterende flåde.

For der er himmelvid forskel på hvad det koster at indregistrere et fly i Danmark, Sverige eller Norge. I Sverige er registreringsafgiften én procent af flyets værdi. Så indregistreringen af et langdistancefly med en listepris på 1 mia. kroner koster altså 10 mio. svenske kroner. I Danmark skal man lægge 0,1 procent. For et fly til 1 mia. kroner ville det altså være 1 mio. kroner. I Norge kan man nøjes med at trække 15.000 kroner op af lommen, uanset hvad flyet måtte koste.

Den store forskel er da også den direkte årsag til at SAS’ nyeste langdistancefly, et Airbus A340-300 fly, der kom til København i starten af denne måned og indsættes i drift senere på måneden, er blevet indregistreret i Norge som LN-RKP.

Tæt på konkurs
Det er ikke kun beløbene som er vidt forskellige og gør Norge langt mere attraktiv for SAS at have sine fly indregistreret i. Ved at vælge det norske LN-register får man som ejer af flyet også en langt bedre juridisk beskyttelse end det er tilfældet i Danmark og Sverige.

Norge har nemlig tilsluttet sig FN’s såkaldte Cape Town-konvention, der fastsætter internationale regler for leasing af vitale enkeltkomponenter i fly, landbrugsmaskiner og lignende. Med Cape Town-konventionen har et leasingselskab, der har leaset et fly til SAS, langt større sikkerhed for at få sit fly ud af konkursboet, hvis SAS en dag skulle gå konkurs, sådan som selskabet var tæt på i november 2012.

Dengang var SAS netop nødt til at omregistrere et af sine Airbus-langdistancefly fra dansk OY-register til norsk LN-register efter krav fra det leasingselskab, som ejede flyet. De ville have deres fly i et Cape Town-land, hvis SAS gik ned.

Win-win
Det nye langdistancefly, LN-RKP, er et leaset fly fra Airbus. Så ved at skrive LN- i stedet for OY- eller SE- på siden og under vingerne på det nye fly, sparer SAS penge og leasingselskabet får mere sikkerhed. Det man på moderne dansk kalder en win-win situation.

Men den store økonomiske og juridiske forskel har dog en taber. Og det er det danske flyregister.

”Vi registrerer i langt højere grad fly i Norge. Det er billigere og du har beskyttelsen fra Capetown-konventionen. Men Danmark og Sverige er nødt til at komme med. Ellers mister vi fly på dansk register,” forudser Flemming Jensen, koncerndriftsdirektør i SAS.

Skrevet til ministeriet
Som CHECK-IN.dk tidligere har beskrevet, så har Justitsministeriet siden sommeren 2013 gransket mulighederne for at implementere Cape Town-konventionen helt eller delvist i dansk lovgivning. Det arbejde fortsætter i år, og ministeriet forventer ikke at eventuelle lovændringer vil kunne blive vedtaget i indestående folketingsår, som løber frem til midten af juni. SAS og flere andre aktører i luftfartsbranchen har skrevet til Justitsministeriet og påpeget den uheldige problemstilling.