SAS-fejl koster ekstra arbejde hos rejsebureauer

En fejl i forbindelse med opdatering af flytider i vintertidtabellen hos SAS har kostet rejsebureauerne en masse besvær og ekstra arbejde med ombookinger.

I forbindelse med tilpasningen af SAS´ kommende vintertrafikprogram i reservationssystemerne er rejsebureauerne blevet påført en del ekstra arbejde.

Det skyldes en fejl hos SAS i forbindelse med ændringen af tidtabellen på omkring 30 flyafgange på selskabets største ruter mellem henholdsvis Stockholm og København samt Oslo og København.

Oprindeligt var det meningen, at SAS skulle flytte allerede foretagne bookinger over på de nye afgange ved at vælge det afgangstidspunkt, der lå nærmest på den oprindelige booking. Men der skete en fejl, og ombookingerne er ikke blevet gennemført.

“Desværre betyder det, og det skal vi naturligvis beklage, at rejsebureauerne er tvunget til at håndtere ombookingerne, og dermed får mere arbejde,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Bookingtal ikke oplyst
SAS ønsker ikke at oplyse det konkrete antal bookinger, der er omfattet af fejlen. Heruodver påpeger SAS, at hvis kunderne ikke er tilfreds med de nye afgangstider, kan de frit ombooke til en anden afgang og et andet tidspunkt.

Rejsebureauerne har derfor af SAS fået tilladelse til at foretage en såkaldt “involuntary rebooking“, som skal ske i samme bookingklasse eller laveste ledige klasse indenfor det samme servicekoncept, henholdsvis Go eller Plus.