SAS femtebedst på punktlighed

Flightstats’ opgørelse for 2013 viser, at SAS sidste år var det femte mest rettidige flyselskab i verden.

SAS kan ikke længere bryste sig af at være Europas mest punktlige blandt de store luftfartsselskaber og der er heller ikke længere nogen podieplads i VM på punktlighed. Men en flot femteplads bliver det alligevel til på Flightstats’ opgørelse over punktligheden for 31 af verdens største luftfartsselskaber i 2013.

Japan Airlines var i 2013 det mest punktlige flyselskab. Det er efter Flightstats definition når et fly ankommer til gate inden for 15 minutter efter planlagt ankomst. Og det gjorde 88,94 procent af alle Japan Airlines’ 129.300 flyvninger i 2013. På andenpladsen kommer KLM, der ellers ikke har for vane at blande sig i medaljestriden. Tredjepladsen indtages af Japan Airlines’ lokalrival, ANA, der ligesom sine landsmænd har tradition for at gøre sig godt. På en meget overraskende fjerdeplads kommer spanske Iberia, der tidligere har været fast inventar i bunden af listen.

Og femtepladsen tilhørte sidste år SAS. Flightstats har logget 236.903 SAS-flyvninger. Det er 99,74 procent af alle SAS-flyvninger sidste år. Af de mange flyvninger ankom 85,83 procent til gate inden for 15 minutter.

For langt de fleste store flyselskaber gælder, at de ikke altid selv står for alle flyvninger i deres eget navn. Mindre regionale flyselskaber assisterer ofte på feederruter. Og hvad det betyder for punktligheden, har Fligtstats også kigget på. Nummer et når man medregner regionale feederruter er stadig Japan Airlines, der selv fløj omtrent lige så mange flyvninger som andre selskaber gjorde på vegne af dem. Og underleverandørerne er faktisk med til at trække punktligheden en anelse op fra 88,94 til 89,75 procent.

Takket være underleverandører
Når man indregner regionale feederselskaber kommer Finnair hoppende ind på andenpladsen og er medvirkende til, at SAS må tage til takke med syvendepladsen for sine egne 236.903 flyvninger og de regionale selskabers 55.495 flyvninger. Men målt i faktiske tal bliver SAS-punktligheden faktisk øget en anelse fra 85,83 til 86,66 procent takket være underleverandørerne.

På europæiske plan snupper KLM, Iberia og SAS podiepladserne, mens de tre store, Lufthansa, Air France og British Airways må tage til takke med pladser som henholdsvis nummer fire, otte og 10 blandt Europas 10 største netværksselskaber.

Israelske El Al var ifølge Flightstats det selskab blandt de store luftfartsselskaber i verden, der i 2013 var dårligst til at ankomme til tiden. Kun 64,99 procent af selskabets 25.645 registrerede flyvninger ankom til gate inden for 15 minutter efter planlagt ankomst.