SAS fjerner gebyr

SAS har besluttet med virkning fra den 12. august at fjerne salgstilægget på 30 kroner for alle bookinger via digitale kanaler.

Det er fra denne uge blevet billigere at bestille billetter hos SAS direkte på selskabets hjemmeside og i de andre digitale kanaler, hvor billetterne distribueres.

SAS har nemlig valgt at fjerne det såkaldte salgstillæg på 30 kroner, som rejsende skulle betale, når de via selvbetjening bookede en billet hos SAS via hjemmeside eller App.

Men ifølge SAS er gebyret ikke længere tidssvarende.

“Det er blevet andre tider med den digitale salgsproces, når kunderne køber billetter på vores hjemmeside. Vi yder ingen direkte service, da håndteringen klares af kunderne selv. Det er derfor ingen grund til, at vores egne salgskanaler skal være dyrere end andres,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark om begrundelsen for fjernelsen af salgstillægget.

Fra 125 kroner til gratis
Den 1. januar 2003 fjernede SAS provisionen til rejsebureauerne og reducerede i stedet billetpriserne med fire til syv procent.Det lykkedes dog rejsebureauerne i forhandling med SAS at sikre, at flyselskabet opkrævede et salgstillæg ved salg af billetter igennem egne kanaler, således at der ikke ville ske en konkurrenceforvridning i forbindelse med afskaffelse af provisionen.



Hos SAS startede salgstillægget oprindeligt på125 kroner, men er løbende blevet reduceret til det seneste niveau på 30 kroner, mens det nu er bortfaldet med virkning fra den 12. august.


SAS har tidligere brugt denne forklaring på hjemmesiden, når kunderne undrede sig over, hvorfor de skulle betale for et stykke arbejde, som de selv udførte.


“Når du køber din billet, vil du se, at der altid optræder et “salgstillæg“ som en del af den samlede pris. Det kan forekomme underligt, når vi bryster os af ikke at påføre vore kunder unødvendige gebyrer. Vi ville da også helst være gebyret foruden, men skal faktisk tage et salgstillæg for at konkurrere på lige fod med de rejsebureauer, der også sælger vores billetter, og som lever af disse salgstillæg. Dette blev fastslået i en Højesteretsdom den 3. september 2004.“

Ingen garanti for prisstigninger
Selvom salgstillægget bliver fjernet, kan SAS ikke garantere at billetterne ikke stiger med et tilsvarende beløb.

“Omkostningerne til udvikling og vedligeholdelse af de digitale kanaler kan ligge i prisen på flybilletterne, uden at vi behøver at markedsføre det som et tillæg. Men vi kan ikke garantere, at den underliggende billetpris ikke bliver 30 kroner højere,“ siger pressechefen.

SAS oplyser, at salgstillægget fjernes på samtlige markeder. Gebyret er allerede fjernet fra Travel Pass “Pay as you fly“ produktet, mens det også vil forsvinde fra Travel Pass “Prepaid“ fra den 20. august.