Det danske herrelandshold i fodbold klar til afgang mod Anapa i Rusland. (Foto: Per Kjærbye | Fodboldbilleder.dk)

SAS fløj landsholdet til Rusland

Det var en Airbus A320-200 fra SAS, der mandag middag fløj de danske drenge fra København til Anapa-Vityazevo lufthavnen ved den russiske sortehavskyst.

Lørdag den 16. juni spiller Danmarks herrelandshold i fodbold sin åbningskamp ved VM-slutrunden i Rusland mod Peru på Mordovija Arena i Saransk. En by, der ligger to tidszoner fra Danmark og omkring 630 kilometer øst for Moskva.

Mandag middag blev spillerne sendt afsted med et chartret SAS-fly til landsholdslejren i Anapa i det sydvestlige Rusland ved kysten til Sortehavet.

Det var en Airbus A320-200 (registrering OY-KAP) fra SAS, der gennemførte den lidt mere end tre timer lange flyvetur fra Københavns Lufthavn til Anapa-Vityazevo lufthavnen.

Christian Eriksen og de øvrige danske fodbolddrenge kom ombord i et af de ældre A320-fly, der er blevet ombygget med nye kabiner og WiFi. Dermed har der været rig lejlighed til undervejs at kunne streame film og læse netnyheder fra danske og internationale fodboldmedier.

Airbus A320-200, OY-KAP i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Alec Wilson CC 2.0)

A320-flyet med rutenummer SK7002 var planlagt til at afgå fra CPH kl. 12.00, men afgangen blev forsinket til 12.47, hvorfor spillerne ankom i Anapa lige kort tid efter kl. 17.00 lokal tid, hvilket var lidt over kl. 16.00 i Danmark. Flyveturen gik via det sydlige Sverige ud gennem Østersøen, ind over Litauen og Hviderusland, inden entréen i det russiske luftrum med kurs mod Anapa.

Forsinkelsen skyldes, at flyet var kommet sent ind fra Aalborg, hvortil det første havde gennemført en rotation efter at være kommet ned fra Stockholm mandag morgen.

Kort flyvetid til puljekampe
Det bliver dog ikke SAS, der skal flyve landsholdet rundt i Rusland under VM-slutrunden. Således er det kun SAS, der skal flyve spillerne ud og hjem, mens transporten mellem lejren ved Anapa og de respektive spillesteder gennemføres af fly, der er indchartret af det internationale fodboldforbund, FIFA.

Den længste flyvetur bliver udrejsen fra København til Anapa, idet der er 2.100 kilometer mellem de to byer. Men flyrejserne til puljekampene bliver mere overkommelige, idet Anapa ligger strategisk godt placeret. Til åbningskampen i Saransk skal der tilbagelægges 1.162 kilometer ad luftvejen, mens afstanden til Samara og Moskva er henholdsvis 1.324 og 1.158 kilometer. Dermed bliver det kun til flyrejser på lidt mere end et par timers varighed.

Den danskregistrerede Airbus A320, OY-KAP, der fløj spillerne til Anapa mandag eftermiddag, har tidligere haft de dyrebare fodboldben ombord. Den 6. oktober fløj OY-KAP således landsholdet hjem fra Podgorica i Montenegro, efter 0-1 resultatet, der blev sikret på mål af Christian Eriksen.

Til gengæld var det A319´erne OY-KBP og OY-KBR, der 2. september fløj landsholdet ud til Yerevan i Armenien og hjem igen den 5. september. Dengang kunne Danmark rejse hjem med en 1-4 sejr i bagagen, så der plejer at være garanti for gode resultater, når SAS er transportør.

“Vi er stolte over at have landsholdet om bord, og vi gør selvfølgelig vores bedste for at give dem en behagelig tur, så de er klar til at præstere og sikre Danmark et godt resultat. Held og lykke fra SAS,” siger Troels Karskov fra kommunikationsafdelingen i SAS.

 

Relaterede artikler:

Flyruterne til landsholdets russiske VM-byer

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Flyselskaber bruger EM-fodbold som markedsføringsplatform