SAS ATR72-600 opereret af Jet Time. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS-fly opereret af Jet Time kom ud af kontrol

Den norske havarikommission undersøger i øjeblikket, bistået af danske og franske myndigheder, en alvorlig hændelse med et ATR72-fly fra Jet Time opereret for SAS.

Norges havarikommission har indledt en undersøgelse af en flyvning den 14. november, hvor et ATR72-600 fra Jet Time opereret på vegne af SAS kortvarigt kom ud af kontrol efter starten fra Bergen på en norsk indenrigsflyvning til Ålesund.

Havarikommisionen har allerede karakteriseret det som en alvorlig hændelse, da rutenummer SK4144 var under opstigning fra Flesland-lufthavnen i Bergen og havde fået tilladelse til en flyvehøjde på 17.000 fod (5.182 meter, red.) men i en højde på 15.000 fod fik advarsel om “degraded performance”, hvilket betyder, at flyet havde registreret modstand og nedsat driftsevne.

Det var kraftig isning, der havde ramt flyet på trods af, at flyets anti- og deicingsystemer var aktiveret. Piloterne besluttede herefter at svinge ud mod kysten, dels for at komme ud af området med kraftig isning, mens også for at undgå at flyve over fjeldområder. Under forsøget på at flyve væk fra området krængede flyet ukontrolleret og mistede betydelig højde, da det var kommet i et “stall” med delvist tab af kontrol.

Piloterne genvandt manuelt kontrollen over flyet og gik ned i 10.000 fods (3.048 meter, red.) højde, hvorefter flyet gennemførte resten af flyvningen til Ålesund på en mere vestlige kurs, fremgår det af oplysninger fra den norske havarikommission og mediet Aviation Herald.

Kan føre til alvorlige hændelser
Inden for luftfarten definerer man isninger i tre niveauer. Let isning kræver ingen ændring af kurs eller højde, mens det ved moderat isning vil være ønskeligt med en ændret kurs og højde. I tilfældet med kraftig isning er en øjeblikkelig ændring af kurs og højde nødvendigt.

Isning er et velkendt fænomen og kan føre til alvorlig hændelser, hvis der ikke træffes forholdsregler. Isningen fører nemlig til øget luftmodstand, dårligere motoreffekt (propelisning, red.), øget vægt og at vingernes opdriftsevne forringes. Isning kan forhindres ved de-icing før afgang, så man undgår, at der kommer is på vingerne under flyvningen. Flyet er også udstyret med et anti-icing system, der elektrisk opvarmer overfladerne ved at lede varm luft fra motorerne til forkanten af vingerne.

En sidste udvej er at undgå luftrum med varslinger om eller observationer af isning, alternativt at udsætte flyvningen til forholdene har ændret sig.

Både den franske og den danske havarikommission har udpeget udvalgte repræsentanter, som sammen med specialister fra fabrikanten ATR Aircraft, vil bistå den norske havarikommission med den videre undersøgelse af hændelsen.

 

Relaterede artikler:

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

Hændelse i Frankfurt førte til CRJ-eftersyn

Jet Time-fly mistede kabinetrykket

Landingshjul eksploderede på Jet Time-fly

Anden gang at Jet Time-fly har hjulproblemer