Norwegian og SAS. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS holder Norwegian bag sig lidt endnu

2016 blev ikke året, hvor Norwegian overhalede SAS og blev Skandinaviens største flyselskab. Men det sker sandsynligvis snart.

Med en solid december-slutspurt lykkedes det lige akkurat SAS i 2016 at holde fast i titlen som Skandinaviens største flyselskab. Således rejste 29.374.009 passagerer med selskabet i det forgangne kalenderår, mens 29.301.397 passagerer fandt vej til Norwegians fly.

Dermed formåede Norwegian lige akkurat ikke at vippe SAS af tronen, sådan som mange havde forudset. 72.612 passagerer sikrede, at SAS i året, hvor selskabet rundede de 70 år, fortsat var Skandinaviens største. På en gennemsnitlig dag transporterer de to selskaber over 80.000 passagerer hver.

Giver ikke mening
Der er dog ingen tvivl om, at Norwegian bider SAS alvorligt i haserne og sandsynligvis allerede vil passere SAS i starten af 2017, når man ser på de seneste 12 måneder og ikke på et kalenderår fra januar til december.

Det er dog også værd at huske på, at Norwegian i stigende grad åbner ruter og baser uden for Skandinavien og flyver på ruter, der hverken starter eller slutter i Skandinavien. Det er blandt andet fra Spanien til destinationer i Tyskland samt fra London Gatwick og Paris Charles de Gaulle lufthavnene til destinationer i USA. SAS derimod flyver kun til og fra Skandinavien. Så reelt giver det ikke længere den store mening at stille de to selskabers passagertal op overfor hinanden.

Og når man gør og i løbet af 2017 kårer Norwegian som størst, så handler det om hvilket selskab, der størst og ikke hvem, der har den største andel af markedet for flyvninger til og fra samt indenfor Skandinavien. For her dominerer SAS fortsat. Og vil sandsynligvis gøre det i mange år fremover. For Norwegian vil blandt andet bruge 2017 til at åbne baser så langt væk som Argentina i Sydamerika samt etablere ruter fra mindre lufthavne på USA’s østkyst til en palette af destinationer i Europa med selskabets nye Boeing 737MAX-fly.

Det vil sandsynligvis give Norwegian mange nye passagerer. Men ikke nødvendigvis særligt mange nye skandinaviske passagerer.

Skumme fløden
Forklaringen på SAS’ passagerfremgang i 2016 skal findes flere forskellige steder.

For det første har nye langdistanceruter til blandt andet Boston, Los Angeles og Miami bidraget positivt, og i det hele taget går SAS’ langdistanceforretning rigtig godt. De nye kabiner har trukket mange nye passagerer til. Ikke mindst business class’en, der sandsynligvis er en af de bedste på ruterne mellem Europa og USA i øjeblikket.

For det andet har selskabet haft succes med sit omfattende sats på europæiske sommerruter, som kun opereres i den absolutte højsæson. Skumme fløden og så væk igen. Ikke noget med at holde ruten åben i de tyndere perioder.

For det tredje er optimismen begyndt at komme tilbage hos det skandinaviske erhvervsliv, der derfor rejser mere. Både indenfor Skandinavien samt ud i Europa og resten af verden.

I december havde SAS 2,045 mio. passagerer. En fremgang på 10,5 procent i forhold til samme måned året før. Antallet af solgte passagerkilometre blev øget med 19,1 procent, mens kapaciteten blev øget med 12,4 procent i forhold til december 2015. Det betød at belægningsprocenten steg med 4,4 procent i forhold til samme måned året før.

 

 

Relaterede artikler:

Storebror bliver lillebror i skandinavisk luftfart

SAS og Norwegian har byttet roller

Norwegian større end SAS i maj

SAS holder Norwegian bag sig