SAS igen på kapitaljagt

Netop som en aktieemission havde givet 3 mia. kroner i kassen gik SAS tirsdag på ny på jagt efter kapital.

Tirsdag meddelte SAS, at man agter at udstede obligationer for 1,34 mia. kroner til interesserede investorer. Den meddelelse kom under 24 timer efter at selskabet afsluttede processen med udstedelse af syv millioner præferenceaktier. En aktieemission, der indbragte 3 mia. danske kroner til selskabet.

De to tiltag er blot de seneste i en række initiativer, som SAS har taget de seneste otte måneder. I juli sidste år optog SAS et ”private placement”-lån på 260 mio. danske kroner. Samtidig lavede selskabet en ”sale-and-lease-back”-aftale på seks Boeing 737-600 fly. I september udstedte SAS obligationer med fire års løbetid for 1,2 mia. danske kroner.

Nedskrevet markant
Den fortsatte jagt på kapital handler om flere ting. For det første har SAS nogle gamle obligationslån, som udløber næste år. De skal erstattes med nye lån. For det andet ønsker selskabet at polstrere sig til fremtiden. Nye pensionsregler betyder nemlig, at selskabets egenkapital bliver nedskrevet markant. Desuden har SAS købt nye Airbus-fly, som skal finansieres.

Aktieemissionen, som mandag indbragte 3 mia. danske kroner, var ikke en traditionel emission. Der var nemlig tale om såkaldte præferenceaktier, hvor ejerne ikke har stemmeret og indflydelse. Til gengæld er de garanteret et udbytte hvert år. Det vil sige, at de har forret til udbytte på bekostning af de almindelige aktionærer. Omkring 200 mio. kroner af overskuddet er således hvert år øremærket til udbytte til ejerne af præferenceaktierne.

At SAS kunne hente 3 mia. kroner på den manøvre vækker anerkendelse.

”Man har haft kæmpe succes med præferenceaktierne. Det er utrolig flot, at man på den måde får
forbedret sin kapitalstruktur,” siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Begrænset skare
Aktieemissionen har dog også en bagside.

”Det sker dog på bekostning af de eksisterende aktionærer. Præferenceaktierne giver en rente på 12-13 procent efter skat. Det er rigtig mange penge man skal sende ud til en begrænset skare,” påpeger Jacob Pedersen.

De penge som SAS har fået ind ved udstedelsen af præferenceaktier har dog også betydet, at de traditionelle aktionærer er blevet medejere af et selskab med en væsentlig bedre kapitalstruktur, påpeger analytikeren.

Ikke skal vise
Den 14. marts præsenterer SAS sit regnskab for første kvartal af selskabets forskudte regnskabsår. Et regnskabsår der er forskudt netop på grund af reduktionen i egenkapitalen som følge af pensionsforpligtelserne.

”Regnskabet kommer til at vise alle de ting, som det ikke skal vise. Underskud samt tilbagegang i den underliggende indtjening. Omkostningsprogrammet 4Excellence Next Generation burde kompensere for det fald i omsætning, som den kraftige konkurrence medfører. Men det kommer faldet i enhedsomkostningerne som følge af 4Excellence Next Generation ikke til at kunne,” spår Jacob Pedersen.

x

Læs Også

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.

SAS Irland-flyvninger atter udsat

Det første fly fra Scandinavian Airlines Ireland skulle have været i luften i søndags, men SAS må endnu engang udsætte opstarten.

SAS risikerer bøde for dårlig hjemmeside

De norske myndigheder truer nu SAS med bøder, hvis ikke selskabets udskældte hjemmeside snart bliver nemmere for blandt andre svagtseende at bruge.