(Foto: Linda Chen)

SAS sælger niche-fly

SAS har solgt og tilbageleaset seks Boeing-fly, som det kan være svært for de nye ejere at finde andre brugere til, den dag SAS ikke vil bruge dem mere. Det kan have påvirket den pris SAS har fået for flyene.

SAS har solgt og tilbageleaset seks Boeing 737-600 fly til Deucalion Capital X Limited og det irske leasingselskab ELFC (Engine Lease Finance Corporation) i en fælles handel, der har en nettoeffekt for SAS på omkring 430 mio. kroner. SAS leaser flyene af deres nye ejere i perioder på mellem fire og 5,5 år.

Hvis ikke SAS vælger at forlænge leasingaftalerne, så kommer Deucalion Capital X Limited og ELFC sandsynligvis til at hænge på nogle fly, som de kan få ganske svært ved at finde andre brugere til. Og det har sandsynligvis smittet af på aftalen og betydet, at leasingselskaberne har forlangt at få ekstra favorable vilkår.

Sølle 69 styks
Selvom Boeings 737-flytype er verdens mest producerede fly med langt over 7.000 eksemplarer, så er der nemlig kun fremstillet sølle 69 styks af Boeing 737-600 modellen i en periode fra 1998 til 2006. Og af de 69 fly opererer SAS i dag de 28. Flere fly er skrottet og de resterende opereres af en lille håndfuld operatører som canadiske WestJet, tunesiske Tunisair og algierske Air Algerie.

Flyet er den mindste udgave i Boeings 737 Next Generation-serie, hvor storebrødrene 737-700 og især -800 har vundet stor udbredelse. Med plads til kun mellem 110 og 130 passagerer er -600’erens driftsudgifter per sæde ofte for store i forhold til de mindre og mere brændstoføkonomiske regionale jetfly. Derfor blev 737-600 og Airbus’ pendant, Airbus A318, aldrig nogen succes. Og derfor får Deucalion Capital X Limited og ELFC sandsynligvis svært ved at finde andre flyselskaber, der vil lease de i dag mellem 13 og 15 år gamle fly.

Begge selskaber er erfarne inden for fly- og motorleasing. Derfor ved de sandsynligvis godt, at flyene kan være svære at finde brugere til.

”De ved, hvad der er af muligheder – eller ikke er. Og det har med stor sandsynlighed smittet af på den pris, de har villet give for flyene,” vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Kan sendes til ophugning
I virkeligheden er det primært motorerne, som har de nye ejeres interesse. Det oplyser administrerende direktør for Deucalion Capital X Limited, Stephan Sayre, til CHECK-IN.dk. Når SAS ikke længere ønsker at lease flyene, vil Stephan Sayre således ikke udelukke, at motorerne pilles af og leases ud som reservemotorer, mens selve flystellene sendes til ophugning.

At de nye ejere primært har købt flyene for at få fingre i motorerne, siger også noget om hvor svært det kan være at finde nye brugere til hele Boeing 737-600 fly.

Flere af den slags
Aftalen med Deucalion Capital X Limited og ELFC betyder, at SAS nu selv ejer 65 fly og har leaset 98 fly. Og antallet af leasede fly forventes at stige.

”Vi forventer at lave flere af denne her slags leasingaftaler,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS. Hun vil ikke sige hvilken tidshorisont selskabet opererer med for indgåelsen af nye leasingaftaler.