SAS justerer kabinekonceptet

Der skal være større forskel på Go og Plus, hvorfor SAS justerer kabinekonceptet. Det betyder blandt andet, at der fremover på SAS Go skal betales for øl og vin til maden på langdistanceruterne.

For ni måneder siden lancerede SAS et nyt kabine- og servicekoncept, der fik produktbetegnelserne Go og Plus på de europæiske ruter samt Go, Plus og Business på langdistanceruterne.

Nu har kunderne haft mulighed for at vænne sig til det nye koncept, og SAS har valgt at tage kunderne med på råd i forbindelse med en justering af konceptet, der træder i kraft den 30. marts, når der tages hul på sommertrafikprogrammet.

Det har nemlig ikke gået upåagtet hen, at SAS radikalt ændrede på kabine- og servicekonceptet ved blandt andet at fjerne Business Class indenfor Europa.

“At vi fjernede Business Class fra de europæiske ruter, har været en af de største ændringer i servicekonceptet siden 1980´erne,“ konstaterer Snorre Andresen, der er produkt- og udviklingsdirektør i SAS.

Han er ansvarlig for de justeringer, der nu implementeres på baggrund af en undersøgelse blandt 5.000 rejsende i løbet af efteråret. En undersøgelse, der har handlet om, at passagererne skulle prioritere, hvilke ydelser der er vigtige for dem.

Konklusionen har været ganske tydelig. Passagererne ønsker større og lidt bedre måltider på de lidt længere europæiske ruter med en flyvetid over 80 minutter. Det bliver nu efterkommet med et nyt aftensmåltid for Plus-kunderne ledsaget af et rigtigt glas at drikke af samt genindførelse af den varme bolle.

På indenrigsruterne i Norge og Sverige får Plus-kunderne adgang til en ny “lav selv morgenmad“, mens Plus-kunderne fortsat får en pose på de danske indenrigsruter. Go-kunderne kan købe sig adgang til morgenmad – dog ikke på de danske indenrigsruter.

Slut med gratis øl og vin til maden
Generelt set er der et ønske om at skabe en tydeligere markering af forskellen på Go og Plus-koncepterne, især på langdistanceruterne. Derfor fjerner SAS allerede fra lørdag den 1. marts gratis øl og vin til maden på langdistanceruterne i Go. I stedet får Go-passagererne en flaske vand før afgang og kan gratis bestille et glas vand, sodavand eller juice til maden. Resten skal der betales for.

SAS Business passagererne kan se frem til, at champagne før afgang genindføres på langdistanceruterne. Netop denne service har stor signalværdi for mange passagerer på SAS Business.

“Vi må erkende, at det var en fejl, at vi fjernede champagnen før flyafgang. Men vi er glade for at kunne genindføre denne service samtidig med opgradering af måltiderne på alle tre serviceklasser på langdistanceruterne,“ fastslår Snorre Andresen.

Større forskel mellem Go og Plus
Fremover bliver det således lettere at skelne Go og Plus-produkterne fra hinanden. Grundreglen er, at SAS Plus kunderne har alt inkluderet i prisen, mens Go-kunderne skal betale for måltider og drikkevarer i det omfang, at det er til rådighed på de enkelte flyvninger.

“Med det justerede servicekoncept har vi tydeliggjort forskellen mellem Go og Plus og foretaget en harmonisering af vort kabineprodukt. Vi håber, at passagererne vil tage godt imod det,“ siger produkt- og udviklingsdirektøren.

SAS har dog ikke ændret på det grundlæggende princip om, at alle passagerer altid skal have fri adgang til kaffe eller the samt en gratis avis ombord.