Bombardier Q400 fra Flybe.

SAS-leverandør under pres

Britiske Flybe, der beskæftiger fem fly for SAS, kæmper med stigende underskud og voksende gæld.

Siden Flybe i december 2010 blev børsnoteret, har det britiske regionale flyselskab haft svært ved at overbevise investorerne om, at selskabet har evnen til at skabe den nødvendige værdi.

Ved børsnoteringen blev Flybe værdisat til omkring 215 mio. britiske pund, hvilket med dagens kurs svarer til lidt mere end 1,8 mia. danske kroner. Salget af aktierne på London Stock Exchange bragte 66 mio. pund (560 mio. danske kroner) i den slunkne pengekasse, og dermed var det finansielle grundlag til stede for at udvide flåden.

Resultaterne udeblev, og i 2013 var det nødvendigt at foretage en såkaldt turnaround for at sikre, at flyselskabet ikke blev udsat for en brat nødlanding. Men Flybe slider stadig hårdt i det blandt andet som følge af eksterne forhold. De tragiske begivenheder i Paris i november 2015 og i Bruxelles i marts 2016 har påvirket efterspørgslen, og Brexit-afstemningen i juni sidste år har føjet endnu mere usikkerhed til fremtiden for flyselskabet.

Endelig har Flyve været tynget af en større flyordre, der blev afgivet i 2010 omkring tidspunktet for børsnoteringen. Denne flyleverance har løbende tvunget Flybe til at åbne en række nye ruter for at sikre beskæftigelse til de leverede fly. Resultatet har været lavere gennemsnitspriser og færre passagerer i flyene.

Stort underskud og øget gæld
I januar i år blev den tidligere CityJet-direktør Christine Ourmieres-Widener ansat som ny topchef for Flybe. Hun skal bringe selskabet sikkert ind i fremtiden under ekstremt vanskelige forhold. I den netop offentliggjorte årsrapport for 2016/17, kom Flybe ud med et driftsunderskud på 19,9 mio. britiske pund, hvilket svarer til 166 mio. danske kroner. Året før kunne Flybe præsentere et spinkelt overskud på 2,7 mio. pund (23 mio. danske kroner).

Christine Ourmieres-Widener, koncernchef hos Flybe (Foto: Flybe)

Værre er udviklingen i selskabets gæld. Kapitalberedskabet er faldet med 27 procent, og årsregnskabet viser en gæld på 64 mio. pund, eller næsten 545 mio. danske kroner.

Flybe satser fremadrettet stærkt på det såkaldte white label-segment, hvor man producerer for andre flyselskaber. Blandt kunderne er SAS og Brussels Airlines. I dag beskæftiger det britiske flyselskab fem ATR72-600 fly for SAS fra basen i Stockholm-Arlanda, og den årlige værdi af ekstern produktion for SAS og Brussels Airlines løber op i 33 mio. pund, eller hvad der svarer til 280 mio. danske kroner. Aftalen med Brussels Airlines udløber dog i oktober i år, så Flybe har brug for at få andre kunder i butikken.

Resultaterne synes ikke at påvirke selskabets nye topchef.

“Flybe har en stor fremtid, både som Europas største regionale flyselskab og som referencepunkt for ansatte i i luftfartsindustrien,” udtaler Christine Ourmieres-Widener i en pressemeddelelse.

 

Relaterede artikler:

Flybe genkender ikke Jet Time’s SAS-problemer

Samarbejdet mellem Flybe og SAS kan udvikle sig

Flybe køber 10 fly af Billund-selskab

SAS og Flybe udvider samarbejde

Flybe skal flyve for SAS