Eivind Roald. (Foto: SAS)

SAS overvejer klage efter Norwegian-forlængelse

Vreden er stor hos SAS, efter at det norske luftfartstilsyn i fredags forlængede Norwegians dispensation til at flyve med thailandske ansatte ombord på langdistanceflyene.

Norwegians Dreamliner-fly var indtil i fredags i overhængende fare for at blive sat på jorden fra den 23. december. En driftsgodkendelse til de irsk-indregistrerede langdistancefly trak ud, og derfor så det norske lavprisflyselskab ingen anden udvej end at søge om forlængelse af dispensationen fra den norske udlændingelov til at operere langdistancefly med ikke EU/EØS-personale.

Den forlængelse fik Norwegian overraskende i fredags, selvom det norske luftfartstilsyn tidligere havde udtalt, at det ikke var muligt for Norwegian at forlænge dispensationen. Nu har Norwegian frem til den 31. marts til at få alt på plads med den irske driftstilladelse.

Hos SAS er der ikke overraskende stor frustration over, at Luftfartstilsynet efter selskabets opfattelse har fået en uventet håndsrækning fra de norske myndigheder.

“Dispensationen fra bestemmelserne i den norske lovgivning omkring luftfart blev givet i sommer og var ment som en midlertidig dispensation. Den og forlængelsen er konkurrencevridende, fordi Norwegian som et norsk selskab må benytte asiatiske, lavtlønnede kabinemedarbejdere. Luftfartstilsynet skal være et neutralt organ og ikke medvirke til konkurrencevridning,“ siger koncernsalgsdirektør Eivind Roald fra SAS til CHECK-IN.dk.

Derfor kan der meget vel være en klage på vej fra SAS til Luftfartstilsynet i Norge.

“Vi vil vurdere en klage over forlængelsen. Vi betragter forlængelsen af dispensationen som myndighedernes bidrag til, at Norwegian kan konkurrere på andre vilkår end de øvrige europæiske selskaber, som flyver med besætning fra europæiske lande.“

SAS: Vi har et samfundsansvar
Før Luftfartstilsynet traf sin afgørelse, luftede det skandinaviske flyselskab mulighed for at tage retslige skridt. Men efter moden overvejelse er retorikken blevet en smule mere afdæmpet.

“Nu vil vi i første omgang vurdere en klage og undersøge yderligere, hvad vores muligheder er i den nye situation. Med den eksisterende lovgivning kan SAS ikke gøre som Norwegian – og det ønsker vi heller ikke. Vi vil drive vores selskab med skandinaviske medarbejdere på skandinaviske løn- og arbejdsvilkår. Skandinaviske selskaber skal forholde sig til Skandinavisk lovgivning på samme måde, som asiatiske selskaber forholder sig til asiatisk lovgivning i Asien. Vi har alle et ansvar for at tage et samfundsansvar for den skandinaviske model og ikke udhule den,“ siger Eivind Roald.

Der var helt andre toner fra SAS-koncerndirektøren, da den norske avis Dagens Næringsliv fangede ham i fredags umiddelbart efter Luftfartstilsynets beslutning var offentliggjort.

“Vi spekulerer på, om dette også er et signal til SAS. Ønsker myndighederne, at vi skal flage ud og sige farvel til 4.500 ansatte i Skandinavien? Det kan i værste fald blive en realitet,“ sagde Eivind Roald til avisen.

På spørgsmålet fra CHECK-IN.dk om, hvorvidt der er realitet bag disse trusler, siger Eivind Roald:

“Det er et spørgsmål, vi retter til myndighederne. Vi har været meget tydelige: SAS er stolt over at være en skandinavisk virksomhed, der har medarbejdere på skandinaviske vilkår. Vi vil ikke bevæge os ind på samme bane. Vi bliver i stigende grad udfordret af konkurrenter, der ansætter piloter og kabinepersonale på vilkår, som hverken harmonerer med fair konkurrence eller ordentlige forhold. Myndighederne må være deres ansvar bevidst, og stille sig spørgsmålet, hvilke konsekvenser håndteringen af lovgivningen vil få.“