SAS: Stærkt samarbejde med Lufthansa

Den nylige skilsmisse i joint-venture samarbejdet om ruterne fra Skandinavien til Tyskland har sendt SAS og Lufthansa i hver sin retning. Men der er fortsat et stærkt samarbejde, forsikrer SAS.

I begyndelsen af maj måned udsendte SAS en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at joint-venture samarbejdet med Lufthansa om ruterne mellem Skandinavien og Tyskland var afsluttet. Et samarbejde der havde været i stand siden 1995 og havde sikret de to selskaber en dominerende position på ruterne mellem Skandinavien og især Frankfurt og München.

Kort tid efter ophøret af joint-venture samarbejdet meddelte Lufthansa, at selskabet fremover ville benytte Germanwings til at beflyve ruterne mellem Hamborg og henholdsvis Oslo og Stockholm. Det betød samtidig, at SAS og Lufthansa ikke kunne bevare codeshare-aftalen på disse ruter, da selskabernes forretningsmodeller ikke var “kompatible“.

Et andet problem i forholdet mellem SAS og Lufthansa var, at SAS ikke var blevet en del af “Atlantic Plus Plus“ samarbejdet mellem Europa og Nordamerika. Det betød, at SAS ikke længere kunne udbyde de billetpriser i samarbejdet med Lufthansa, som de øvrige selskaber i atlantsamarbejdet kunne.

At samarbejdet med Lufthansa er blevet en anelse kølnet kan også aflæses i det faktum, at SAS er på vej til at åbne ruter til København fra henholdsvis Bremen og Rostock. Et tiltag der skal sende nordtyskere til trafikknudepunktet i København, fremfor at lade Lufthansa transportere dem sydpå til lufthavnene i Frankfurt og München.

I sidste uge var det så Lufthansa-selskabet Swiss, der meddelte, at man ville trænge dybere ind på det skandinaviske marked ved at indsætte en daglig rotation på ruten mellem Genève og København, som hidtil har været opereret af SAS. Med 60 BusinessClass-sæder på Airbus A319-flyet, der skal beflyve Genève-ruten, vil Swiss givetvis kunne trække passagerer fra SAS, hvor passagererne kan vælge mellem Go og Plus i en fælles kabine. Swiss-ruten vil ikke blive en del af de to selskabers samarbejde, selvom Swiss i dag har sin markedsføringskode på de to daglige frekvenser, der opereres af SAS.

“Vi har ikke forventning om code-share på Swiss-ruten. Vi tror på, at morgen- og aftenafgangen vil passe til vores passagerer,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef for SAS i Danmark.

Fortsat stærkt samarbejde
SAS har for et par måneder siden forklaret, at man ikke er blinde for, at Lufthansa har et uforandret og stærkt fokus på det skandinaviske marked. Men trods truslen fra Lufthansa forsøger SAS at nedtone konsekvenserne af det reducerede samarbejde.

“SAS har fortsat et stærkt samarbejde med Lufthansa, og begge parter har en intention om at sikre et fortsat godt samarbejde. Samarbejdet omfatter blandt andet code-share, loyalitetsprogram, lounges og flere Star Alliance-produkter. Med samarbejdet markedsfører SAS flere end 50 destinationer i Lufthansas globale netværk, som SAS ikke selv flyver til. På samme måde tilbydes Lufthansa tilgang til Skandinavien og Finland gennem samarbejdet med SAS,“ forklarer Simon Pauck Hansen, der er direktør for Partners og Network hos SAS.

Men noget kunne tyde på, at samarbejdet med Lufthansa Gruppen er som et tveægget sværd. Der er tydeligvis fordele i samarbejdet, men der er også en bagside af medaljen. De individuelle strategier hos Lufthansa-selskaberne er ikke altid forenelige med de interesser, som SAS måtte have. Men SAS forsøger alligevel at fastholde og udvikle aftalerne.

“SAS har en dialog med Lufthansa Gruppen omkring mulige samarbejdselementer. Vi har lagt Austrian til samarbejdet og aktuelt kigger vi på muligheder med Germanwings, når flere ruter fases ud af Lufthansa egen operation. Derudover har vi kontinuerligt en dialog med Lufthansa for at sikre at vor fælles portefølje optimeres.“

Det er blandt andet code-share aftalerne via Frankfurt og München der skal vurderes, så SAS kan øge destinationsudbuddet mellem Skandinavien og de destinationer, som man ikke selv flyver til.

Et fast greb om markedet
Det skandinaviske marked er attraktivt for Lufthansa og andre flyselskaber. Eksempelvis har hollandske KLM manifesteret sig solidt i det skandinaviske marked, og Norwegian udgør i øjeblikket også en stor trussel for SAS.

Men det skandinaviske flyselskab er klar til at tage kampen op med udgangspunkt i en historisk stærk position i markedet.

“Der er ingen tvivl om, at konkurrencen er intens i luftfart, og flere aktører har også indikeret, at de vil gå efter Skandinavien. SAS har et fast greb om det skandinaviske marked og vores trafik og passagertal stiger. Lufthansa Gruppen flyver indtil videre kun direkte fra Skandinavien til Centraleuropa, og da kunderne fortsat primært efterspørger direkte forbindelser, så har SAS en meget stærk position i markedet. Lufthansa vil dog fortsat være et stærkt komplement til SAS´ rutetilbud til gavn for vores kunder“, siger Simon Pauck Hansen.