SAS tog rejsebureauerne på sengen

Hos Danmarks Rejsebureau Forening undrede man sig i fredags over, at SAS ikke havde givet meddelelse om, at salgstilægget var blevet fjernet.

SAS bekræftede i sidste uge, at flyselskabet med virkning fra den 12. august havde fjernet det særlige salgstillæg på 30 kroner.

Tillægget blev indført for mere end 10 år siden, da SAS fjernede salgsprovisionen til rejsebureauerne. Formålet med tillægget var at sikre, at der ikke skete en konkurrenceforvridning, så SAS kunne sælge flybilletterne billigere, når rejsebureauerne var blevet tvunget til at sikre deres indtjening gennem honorarer, der skulle lægges oveni billetprisen i stedet for den tidligere inkluderede provision.

I begyndelsen var salgstillægget på 125 kroner men blev sidenhen gradvist reduceret for så helt at forsvinde i sidste uge.

Hos Danmarks Rejsebureau Forening var der i fredags stor undren over, at foreningen via CHECK-IN.dk kunne erfare, at salgstillægget var blevet fjernet.

“Det undrer mig, at SAS har valgt at gøre det på denne måde uden forhandlinger. Man kunne i det mindste give en melding ledsaget af en argumentation,“ siger direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening til CHECK-IN.dk.

Hos SAS var holdningen, at salgstillægget var utidssvarende, og at man sammen med flyselskabets jurister havde vurderet, at der ikke var nogen hindringer for at fjerne det.

Forgæves henvendelse til SAS
Her er Danmarks Rejsebureau Forening lodret uenig. Foreningens direktør forsøgte forgæves i fredags at få en kommentar fra SAS gennem henvendelser på e-mail og telefon.

“Jeg ønsker at forstå, hvad SAS´ argument er for dette. IATA resolution 824 gælder stadig, og der ligger ovenikøbet en landsretsdom og en højesteretsdom på området. Jeg vurderer ikke, at der er sket større ændringer i forudsætningerne,“ siger en lettere oprevet DRF-direktør.

IATA resolution 824 er det generelle udkast til en såkaldt passagersalgsaftale mellem flyselskab og rejsebureauer.