SAS A320neo (Foto: Airbus)

SAS vil have flere sæder i nye Airbus-fly

SAS presser en ekstra række stole ind i den nye version af Airbus A320, som selskabet begynder at modtage de første af næste år.

SAS modtager i disse måneder fire nye langdistancefly af typen Airbus A330-300Enhanced. De første to kom i efteråret og de to sidste følger efter i foråret næste år. Og der går ikke lang tid efter at den sidste nye Airbus A330’er er landet, til endnu flere nye fly begynder at ankomme.

De første af i alt 30 nye Airbus A320neo mellemdistancefly forventes nemlig leveret fra Airbus-fabrikkerne i Hamborg til september næste år. Og SAS har bedt Airbus om at finde plads til flere sæder end selskabet i dag har i sine eksisterende Airbus A320-fly. Det oplyste SAS ved et møde for pendlere i Sverige i sidste uge.

Bruger mindre brændstof
Det er således planen at presse en ekstra række stole ind i de nye fly. På den måde bliver der plads til 174 passagerer og ikke kun de 168, som SAS i dag har i sine Airbus A320-fly.

Dermed øges sædekapaciteten med 3,5 procent. Umiddelbart kan det lyde af lidt, men i det lange løb kan det vise sig at blive en god forretning. Ikke mindst i kombination med, at de nye Airbus A320neo-fly bruger mindre brændstof end de nuværende normale Airbus A320-fly.

På den måde får SAS plads til flere betalende passagerer mens driftsomkostningerne sandsynligvis bliver lavere. Udgifterne til besætninger bliver ikke større af at der kommer seks sæder mere, og udgifterne til catering og lufthavnsafgifter bliver kun marginalt højere.

På mødet med pendlerne kom det også frem, at kabinerne indrettes med sæder i de samme mørkegrå farver, som man finder i kabinerne i de nye langdistancefly og i de ældre langdistancefly, som i løbet af 2015 har fået nye kabiner.

Base i Stockholm
Som det første europæiske flyselskab bestilte SAS ved Paris Airshow i 2011 30 eksemplarer af Airbus A320neo. De første neo-fly får base i Stockholm Arlanda, hvor de skal afløse nogle af SAS’ Boeing 737-fly. Hovedparten af SAS’ nuværende Airbus A320-fly har base i Københavns Lufthavn, mens Boeing 737-flåden primært er hjemmehørende i Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda.

Neo-tilnavnet til de nye Airbus A320-fly står for ”new engine option” og er udtryk for, at de nye fly har mere moderne og brændstofeffektive motorer end de nuværende Airbus A320-fly. I kombination med blandt andet nye ekstra store ”sharklets” på vingerne vil motorerne kunne levere en brændstofbesparelse på 15 procent og en CO2-reduktion på 3.600 tons per fly om året.